Beheer regionale recreatiegebieden kan eenvoudiger en eerlijker

18 november 2015

Beheer regionale recreatiegebieden kan eenvoudiger en eerlijker

Foto: SP
Zondag 15 november bracht SP-Statenlid Luiza Soares een werkbezoek aan de Vlaardingse Broekpolder. Samen met SP-wethouder Arnout Hoekstra en raadslid Diana Khader besprak ze onder meer de samenwerking rond buitenstedelijke recreatie en groen. De SP vindt dat de organisatie en kostenverdeling hiervan eenvoudiger en eerlijker kan.

De Broekpolder is een veengebied van 400 hectare in Vlaardingen. Tussen 1958 en 1975 werd het met zes meter havenslib opgehoogd om er een nieuwe woonwijk te bouwen. Het slib bleek echter zwaar vervuild. Het gebied kreeg een nieuwe bestemming als regionaal recreatiegebied.

In 2006 richtte een groep betrokken Vlaardingers het burgerinitiatief Federatie Broekpolder op. Met steun van vele vrijwilligers, de gemeente en de provincie Zuid-Holland veranderden zij de Broekpolder in tien jaar tijd van een productiebos in een multifunctioneel en druk bezocht  recreatiegebied.

Recreatieschap Midden-Delfland

Het buitenstedelijk groen in Midden-Delfland overlapt gemeentegrenzen. Onderlinge samenwerking is dus handig en nodig. Hiervoor is in 1983 de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Midden-Delfland opgericht.

De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Delft, Maassluis, Midden-Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westland werken hierin  samen aan de ontwikkeling en het beheer van natuur, landschap en openlucht-recreatie.

Koepelschap Buitenstedelijk Groen

Om gezamenlijk de kosten voor buitenstedelijke recreatie en groen in de regio Rotterdam Rijnmond te dragen, is het Financieel Koepelschap Buitenstedelijk Groen opgericht. Dit moet ervoor zorgen dat iedere gemeente per inwoner het zelfde bedrag bijdraagt.

Deelnemers zijn de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Brielle, Capelle a/d IJssel, Hendrik-Ido-Ambacht, Hellevoetsluis, Krimpen a/d IJssel, Maassluis, Nederlek, Ridderkerk, Rotterdam, Rozenburg, Schiedam, Nissewaard Vlaardingen, Westvoorne en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.

Het financiële koepelschap bestaat dus uit andere gemeenten dan het recreatieschap Midden-Delfland. Dit komt doordat het is ontstaan uit het voormalige Openbaar Lichaam Rijnmond. Deze bestuurslaag had een ander en veel groter werkgebied dan het huidige recreatieschap.

Tweederde niet in recreatieschap

Ten tijde van de oprichting van het Recreatieschap en het financieel koepelschap zou de Broekpolder nog grotendeels een woonwijk worden. Dit is de reden dat alleen het noordelijk deel van het gebied in het recreatieschap is ondergebracht.

Het zuidelijk deel van de Broekpolder –tweederde van het gebied– valt dus niet onder het recreatieschap. Het is dus wel regionaal buitenstedelijk groen, maar het beheer en de kosten liggen nu volledig bij de gemeente Vlaardingen.

Vlaardingers betalen hierdoor veel meer voor buitenstedelijk groen dan de inwoners van de andere gemeenten in het financieel koepelschap. Deze onrechtvaardigheid is de SP al jaren een doorn in het oog.

De toekomst van het regionaal buitenstedelijk groen

Midden-Delfland is een oase van groen op steenworp afstand van het grootste haven- en industriegebied van Europa. Juist hier moet er naast werkgelegenheid en economische activiteit ook ruimte voor natuur en ontspanning zijn.

Het is duidelijk dat overheden om het resterende groen te beschermen, te onderhouden en te verbeteren moeten samenwerken. De huidige structuren hiervoor zijn echter ingewikkeld, (geografisch) onlogisch en achterhaald.

Aan het vele vergaderen zijn de deelnemende gemeenten nu onnodig veel tijd en geld kwijt. Daarnaast is de kostenverdeling oneerlijk, aangezien nu niet iedere deelnemende gemeente per inwoner evenveel bijdraagt.

De SP wil daarom toewerken naar een nieuw, overzichtelijk samenwerkingsverband met een logische schaal en gebiedsgrenzen. Waarin iedere gemeente per inwoner evenveel bijdraagt en dat ruimte biedt aan initiatieven van inwoners.