Voedselbank voorlopig weer voorzien van vervoer

10 april 2011

Voedselbank voorlopig weer voorzien van vervoer

Zo’n 150 arme Vlaardingse gezinnen dreigde hun voedselpakket te verliezen. Door een stop van de gemeentelijke sponsoring aan de Voedselband van zo’n 150 euro per week zou vanaf deze zomer het voedselvervoer tussen het distributiecentrum in Rotterdam en de uitgiftepunten in Vlaardingen wegvallen. SP-raadslid Ingrid Wijker stelde deze situatie met succes bij de wethouder aan de orde: De sponsoring wordt voortgezet totdat er een nieuwe sponsor is gevonden.

Tot verleden jaar juli heeft het fonds Schiedam Vlaardingen op basis van tijdelijke aard financiële hulp verleend aan het transport voor de voedselpakketten in Vlaardingen. Nog ver voor juli 2010 is de protestante diaconie naarstig op zoek gegaan naar sponsors en andere bronnen. Toen het niet lukte sponsors of andere bronnen te vinden heeft men vervolgens de hulpvraag bij het college neergelegd. Wethouder Oosterom zei de financiële steun toe met de voorwaarde dat er per 1 juni 2011 andere sponsoren moesten zijn. Helaas heeft de voedselbank tot op heden nog geen nieuwe sponsor kunnen vinden.

De SP fractie heeft tijdens de raadsvergadering van 7 april wethouder Oosterom verzocht het stopzetten van de sponsoring te heroverwegen en het voedselpakkettentransport te handhaven voor zolang de kerken geen andere bronnen kunnen vinden. Aanvankelijk weigerde de wethouder dit vanwege de gemaakte harde afspraken. Uiteindelijk deed hij toch de toezegging om samen met Wijker en de voedselbank te gaan zoeken naar nieuwe sponsors, en tot die tijd het vervoer te garanderen.