SP inbreng voor begroting 2012-2015

3 november 2011

SP inbreng voor begroting 2012-2015

Op 3 november is in de gemeenteraad van Vlaardingen de meerjarenbegroting 2012-2015 in het eerste termijn behandeld.
Namens de SP heeft fractievoorzitter Alke van Marsbergen een betoog gehouden, het was een betoog die zowel kritisch als positief was.
Hieronder kunt u het betoog van de fractievoorzitter lezen.

Vz
Voor u staat een trots man, want het is nogal wat dat de SP er voor heeft gekozen om ten tijden van economische onzekerheden en een verruwing van de maatschappij de coalitie in te stappen. Het was voor ons natuurlijk makkelijker geweest om de komende jaren mee te maken vanaf de kant van de oppositie, en te ageren tegen de verschillende bezuinigings maatregelen.
Dit betekend dan ook dat met de coalitie deelname van de SP er in de komende jaren moeilijke en soms pijnlijke beslissingen moeten worden genomen, daar ontkomen we ook hier in Vlaardingen niet aan. De manier waarop deze beslissingen worden genomen maakt voor de SP echter het verschil. Wij zijn van mening dat je bij de bezuinigen nooit de mensen uit het oog moet verliezen die direct getroffen worden door de bezuinigingen, ook zul je bij elke bezuiniging goed moeten kijken naar de maatschappelijke gevolgen die een desbetreffende bezuiniging heeft.
Dit alles vraagt om een college met lef en betrokkenheid bij de stad. Niet om een college dat bezuinigt omdat het moet. De SP is van mening er met de komst van het nieuwe college een college heeft plaats genomen dat lef en betrokkenheid hoog in het vaandel heeft staan.
Dit college moet deze lovende worden van de SP echter niet uitleggen als: ‘we doen het goed en we kunnen lekker achterover leunen’. De SP zal ook met college deelname niet schromen om kritisch te zijn en waar nodig zowel binnen als buiten parlementaire acties te voeren.
Vz de fractie van de SP heeft met veel interesse de begroting doorgenomen en heeft toch nog wel een aantal punten gevonden die bij onze fractie een aantal vraagtekens op roepen ik zal deze nu punt voor punt met u door nemen.

Veiligheid en handhaving
Hennepteelt is in Nederland oorzaak nummer één waar het gaat om woningbranden, om het nog maar niet eens te hebben over de zware criminaliteit die vaak achter deze illegale teelt verscholen gaat. Toch denkt dit college er mee weg te komen door bij de activiteiten alleen te zeggen, dat een actieve bestijding van de hennepteelt gaat plaats vinden door het oprollen van kwekerijen. Vz, hoe zit het dan met de preventie die hier bij hoort en ook is afgesproken in het coalitie programma?

Verkeer en mobiliteit
De nieuwe oever verbinding baart de SP fractie grote zorgen. De SP is van mening dat de komst van een Blankenburgtunnel desastreus is voor het leefklimaat in en om Vlaardingen. De SP roept het college dan ook op zich hiertegen te blijven verzetten.
- Ook zijn wij erg benieuwd naar een definitief ontwerp voor de Marathonweg en vragen ons dan ook af wanneer we deze eindelijk kunnen verwachten?
-Een gemis vindt de SP het ontbreken van een duidelijke stelling op het gebied van het ov zeker nu buslijn 57 dreigt te worden ingekort met alle gevolgen van dien voor de mensen die afhankelijk zijn van deze lijn.

Wonen
-Vlaardingen moet ook voor starters een prettige stad worden om in te kunnen wonen. Bij de activiteiten missen we dan ook het ‘kopje Starters’. Is het college deze groep vergeten? En wat gaan ze daadwerkelijk voor deze groep doen?
-En ook is de SP benieuwd of het actieplan wonen niet moet worden bijgesteld nu in de landen de woningcorporaties zonder geld lijken te komen zitten. Hoe is dat in Vlaardingen en klopt het tijdspad nog?

Economie en haven
De bedrijven terreinen ‘de vergulde hand’ en ‘groot vettenoord’ behoren pareltjes voor de economie te zijn. Dit is echter geenszins het geval, veel van de bedrijven zien er verouderd uit en op de gemiddelde stoep ligt mee olie dan er in de motor van een auto zit. Hierdoor is de kans groot dat bedrijven die zich wel aan de regels houden zo iets hebben van: ’als anderen het niet hoeven bij te houden waarom moet ik dat dan wel doen’? Hoe is de wethouder van plan dit tegen te gaan?

Financiën
De SP maakt zich zorgen over het feit dat de algemene reserve de komende jaren flink onder druk komt te staan. Deze daalt de komende jaren tot net onder de vastgestelde grens waarop de risicobuffer is vastgesteld. Dit betekent dat we de komende jaren geen onverwachte tegenvallers kunnen hebben en dat er niet nog meer lijken in de kast moeten zitten, zoals in het geval van de stadsgehoorzaal.
De perikelen bij TBV en de verwachtte verliezen oplopend tot 3 miljoen over 2011 en 2012 is ook voor ons een reden van zorg. De SP wil echter niet lang wachten op het voorgenomen onderzoek met plan van aanpak en verzoeken de wethouder om al voor 31 december 2011 met concrete plannen te komen voor herstructurering van TBV. Indien dit al mogelijk is ontvangen wij graag de begroting van TBV van 2012 waarop het verwachtte exploitatieverlies zichtbaar is.

Jeugd en onderwijs
De transitie van de jeugdzorg komt eraan. De komende jaren worden de provinciale RAS-middelen, die voor een deel regionaal besteed wordt aan preventieve ligt ambulante jeugdzorg, afgebouwd. Betekend dit voor Vlaardingen dat ook de activiteiten die hier door gesubsidieerd worden verdwijnen?

Welzijn en zorg
Op het gebied van de WMO wordt de komende jaren fors bezuinigd dit omdat we simpel weg veel minder geld krijgen van het rijk. Juist op het moment dat je gaat bezuinigen op zorg moet je goed nagaan wat de gevolgen hier van zijn. Onder de activiteiten geeft u aan dat u zo nodig een indicatie bij de mensen thuis wil laten plaatsvinden. Dit gaat de SP echter niet ver genoeg, we verzoeken de wethouder dan ook deze zin te veranderen in indicatie gesprekken vinden plaats bij de mensen thuis.

Werk en inkomen
U geeft aan dat er zo snel mogelijk naar een sociale dienst voor Vlaardingen Maasluis en Schiedam moet komen. De SP snapt dat de kosten op deze manier naar beneden gaan. De SP fractie is echter wel benieuwd naar hoe de wethouder gaat voorkomen dat dit één grote uitkeringsfabriek wordt, waar de cliënten niets meer zijn dan een nummer. Kan de wethouder ons individuele begeleiding op maat garanderen?
-Ook mag de samenvoeging er niet toe leiden dat er minder gecontroleerd gaat worden op fraude. Want wie misbruik maakt van ons sociale beleid moet onverminderd gestraft worden?
- Wie kan werken moet werken dat zegt de SP al jaren, maar dan moeten er wel voldoende banen zijn, hoe gaat de wethouder banen creëren?

Tot slot moet de sp fractie nog wat van het hart. We begrijpen dat de verhoudingen in deze raad de afgelopen periode behoorlijk verstoord zijn geraakt, en dat het nog wel even kan duren voor dat de verschillende partijen weer door één deur kunnen. Maar gezien de moeilijke periode die de gemeente Vlaardingen door de bezuinigingen staat te wachten, doe ik aan alle raads en collegeleden het verzoek om de komende tijd hun eigen trots opzij te zetten. En te werken aan een normalisering in deze raad. De SP fractie is namelijk van mening dat de Vlaardingse burger er niets aan heeft als hun raadsleden de komende 2 jaar rollebollend over straat gaan.

Dank u.