Arbeidsmigratie: Aanpak zakkenvullende huisjesmelkers en uitzendbureaus

10 november 2023

Arbeidsmigratie: Aanpak zakkenvullende huisjesmelkers en uitzendbureaus

Op vragen van de SP heeft de wethouder toegezegd:

- Ja, ik ga iets doen om arbeidsmigranten en omwonenden te beschermen tegen de zakkenvullende huisjesmelkers en uitzendbureaus die deze ooit zo gezellige Vlaardingse volkswijken hebben omgebouwd tot een kapitalistisch verdienmodel, en die de hoge maatschappelijke kosten bij de samenleving dumpen.

- Alle Vlaardingers die een melding maken van woonoverlast worden teruggebeld en krijgen een uitleg over de procedure.

- Vanaf 1 januari 2024 krijgen huisjesmelkers die zich niet aan de regels houden een bestuurlijke boete.

- Er komen in 2024 concrete afspraken tussen de gemeente en de uitzendbureaus (Stipt, Tradiro, Homeflex) om hun woningen in de woonwijken te verkopen aan Vlaardingse woningzoekenden, dan wel aan hen te huur aanbieden als reguliere sociale huurwoning met huurbescherming, huurprijsbepaling op basis van puntenstelsel en recht op huurtoeslag.

De SP blijft het college kritisch controleren. Wanneer bewoners zien dat de gemeente onvoldoende de toezeggingen nakomt kunnen zij altijd contact opnemen met de SP: vlaardingen@sp.nl