SP wil formeren met PvdA, D66, CDA en ChristenUnie/SGP

28 maart 2014

SP wil formeren met PvdA, D66, CDA en ChristenUnie/SGP

Vanmiddag presenteerde SP-lijsttrekker en informateur Arnout Hoekstra zijn bevindingen na een week van verkennen. De afgelopen week sprak hij met alle tien partijen en ondervroeg hun naar visie op de verkiezingsuitslag, een te vormen coalitie en de toekomst van de stad. Zijn eindconclusie is als volgt: “Alle partijen gehoord hebbende stel ik voor om een stabiele basis te creëren door een coalitie te vormen bestaande uit SP, PvdA, D66, CDA en ChristenUnie/SGP. Deze partijen zouden zo snel mogelijk met elkaar in gesprek moeten gaan om een beknopt coalitieakkoord op te stellen. Daarin moet de koers worden uitgezet om de financiële situatie op orde te brengen en aangegeven worden hoe gezorgd wordt voor een zo verantwoord mogelijke overname van de taken die de komende periode via de decentralisaties richting onze gemeente komen.”

Hoekstra roept de onderhandelaars op om de door de andere partijen gemaakte opmerkingen bij de besprekingen te betrekken om zo een groot mogelijk draagvlak te creëren en daarmee zo veel mogelijk recht te doen aan de verkiezingsuitslag. Door te kiezen voor een minimale coalitie met een minimale raadsmeerderheid wordt het college volgens hem gedwongen om de gehele gemeenteraad bij alle belangrijke discussies serieus en volwaardig te betrekken.

De eindrapportage is openbaar, en via deze link te downloaden: