Marktwerking in vogelhuisje

2 februari 2022

Marktwerking in vogelhuisje

Foto: A.J. Hoekstra / SP Vlaardingen

Campagne gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 begint langzaam op gang te komen. Dit was dan ook voor de SP in Vlaardingen aanleiding om met een ludiek vriendelijke actie tien vogelhuisjes op te hangen in Vlaardingen. Anders dan de politieke partijen waar je normaal nooit iets van ziet of hoort dan af en toe een bericht op social media. Is de SP altijd op de markt of in de straat en social media te vinden en is altijd voor iedereen bereikbaar. Niet alleen als er verkiezingen zijn.

Maar ook de SP ontkomt er niet aan om tijdens de campagne extra naar buiten te treden en dit deden ze met een ludieke actie. Namelijk door heel Vlaardingen tien vogelhuisjes op te hangen. Nu zijn dit niet zomaar vogelhuisjes die je importeert uit goedkope productielanden. Maar vogelhuisjes die door mensen met een beperking in Vlaardingen zijn gemaakt. Deze vogelhuisjes worden landelijk te koop aangeboden via de SP webshop. De SP is van mening dat het uitbesteden van deze producten beter gedaan kan worden via organisaties in Nederland die mensen met een beperking begeleiden en hierdoor een dagbesteding kunnen aanbieden. Dan deze te bestellen via grote commerciële organisatie's en waarbij waarschijnlijk gebruik gemaakt is van kinderarbeid of door uitbuiting van mensen.

In Vlaardingen hangen vele vogelhuisjes van commerciële aanbieders. Deze mogen er hangen omdat deze  aanbieders geld hebben gesponseerd aan een festival of als reclame middel een schenking hebben gedaan aan de Gemeente Vlaardingen. Deze vogelhuisjes hangen er al enige tijd en wordt door de gemeente toegestaan. Helaas is dit niet mogelijk voor een politieke partij zoals de SP in Vlaardingen die met maatschappelijk verantwoord geproduceerde producten campagne voert. En geen mogelijkheden heeft om een festival te sponseren.

De gemeente bij monde van burgemeester Bert Wijbenga heeft over de tien SP vogelhuisjes een klacht in behandeling genomen. Een klacht die door een andere politieke partij dan de SP is ingediend bij de gemeente. De gemeente eist dat de vogelhuisjes van de SP binnen 48 uur worden verwijderd.

De SP is van mening de vogelhuisjes te laten hangen omdat er geen gemeente verordening bestaat binnen de gemeente die het verbiedt om vogelhuisjes op te hangen. Daarnaast helpen we de natuur in Vlaardingen. De SP is van mening dat als er commercieel gesponseerde vogelhuisjes opgehangen mogen worden. Ook maatschappelijk verantwoorde vogelhuisjes zonder enig financieel belang opgehangen mogen worden. Ook denk de SP in Vlaardingen dat het erg leuk is voor de mensen die deze vogelhuisjes gemaakt hebben om ze in Vlaardingen te zien hangen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.