(Oude) politiek werkt

28 maart 2016

(Oude) politiek werkt

Iedereen die de afgelopen weken de Vlaardingse politiek gevolgd heeft zal zich ongetwijfeld afvragen wat er aan de hand is. Het vervelende is echter dat we het niet kunnen en mogen uitleggen omdat er geheimhouding op dit specifieke proces berust. Toch zie je af en toe wat berichten en uitlatingen die doen vermoeden dat het aan de ‘oude politiek’ zou liggen. Nu is de politiek al eeuwen oud. Wikipedia omschrijft het als volgt: Het woord politiek is afgeleid van het Oudgriekse πολιτεια (politeia). Politeia betekend onder meer de burgerlijke samenleving.

Dus politiek ontstaat uit de samenleving. Daarom spreken we ook dat de raad een afspiegeling van de maatschappij is. Om je stem te laten horen moet er dus uit die samenleving iemand opstaan die het woord gaat voeren en hiervoor heeft  het vertrouwen en mandaat nodig van de groep die vertegenwoordigd wordt.  Het gevaar is echter dat je je als vertegenwoordiger op een voetstuk laat zetten omdat dit schijnbaar erbij hoort.

ik las afgelopen week een column van Ellis Wassink over het staan op een voetstuk.  Als vertegenwoordiger van de samenleving bestaat gauw de neiging dat je meent om boven die groep te moeten gaan staan in plaats van er middenin.  Ellis schrijft “Een voetstuk brengt wellicht zekerheid, maar ook angst. En te veel hoogte brengt arrogantie en misschien wel eenzaamheid”.

‘We moeten ons echter niet op een voetstuk willen laten plaatsen maar met beide benen op de grond blijven staan.  Geen aanzien, geen status maar wel veel respect en begrip’, zoals Ellis dit verder verwoord in haar column.

Of dit de oplossing is voor de hedendaagse Vlaardingse Politiek is?  Laten we in ieder geval een starten met dat we met zijn allen weer met beide benen op de grond gaan staan.  In gelijkwaardigheid  met elkaar communiceren en respecteren. Dan gaan er nog mooie dingen gebeuren.

Kasper Vink,
fractievoorzitter SP-Vlaardingen

Wacht maar tot dat er onderzoek naar de raad gedaan wordt ala Midden Delfland.
"Je gaat het pas zien als je het door hebt"