Remi Poppe

Remi Poppe (1938). Remi is vanaf de oprichting van de partij lid en was van 1978 tot 1994 fractievoorzitter in de gemeenteraad. Tussen 1994 en 2010 was hij lid van de Tweede Kamer. In de SP-afdeling Vlaardingen treedt hij op als adviseur.

Remi Poppe werd geboren op 19 juli 1938 in Velsen. Vanaf de lagere school en slechts onderbroken door militaire dienst heeft Poppe een leven lang gewerkt: als hovenier, reclameschilder, matroos op de kustvaart, havenarbeider, fabrieksarbeider en als kunstschilder.

Poppe is een van de eerste en beroemdste milieuactivisten van Nederland. In 1969 was hij mede-oprichter van het Centraal Aktiekomitee Rijnmond, dat mét de werknemers de strijd aanbond tegen een ongezond werk- en leefklimaat. Hij is SP'er van het eerste uur. Poppe was raadslid voor zijn partij in Vlaardingen van 1978 tot 1994.

Ondertussen bouwde hij een reputatie op als de "milieudetective van Nederland" door vervuilers te ontmaskeren als Booy Clean, EMK/Uniser, Zegwaard en TCR, voor een groot deel met het SP MilieuAlarmteam, dat opgericht werd in 1989. Over zijn unieke speurmethode schreef Karel Glastra van Loon het boek "De Poppe Methode".

Bij de intrede van de SP in de Tweede Kamer in mei 1994 werd Remi Poppe Tweede-Kamerlid voor de SP. Hij hield zich hier bezig met Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Milieu, en Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (met Krista van Velzen). Ook als Kamerlid bleef Poppe op eigen wijze de vervuiling te lijf gaan. Hierover verscheen begin 1998 het boekje " Groeiend Verzet ".

Sinds de verkiezingen van 22 november 2006, na een pauze van vier jaar, maakte Remi tot 2010 weer deel uit van de SP Tweede Kamerfractie. Remi Poppe is gehuwd en vader van twee volwassen dochters, en opa van één kleindochter.

Zie ook het Tribune-interview " Woede in daden omzetten is best lekker " (maart 1999)