Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

Fatsoenlijk stadsbestuur

Foto: Cees Groen
Het besturen van de stad kan kostenefficiënter.

Dure onderzoeken

Veel geld verdwijnt in dure onderzoeken omdat men nergens aan durft te beginnen alvorens de haalbaarheid, risico’s, alternatieven en kosten in kaart zijn gebracht. Veel van deze onderzoeken verdwijnen in een lade, en consultantsbureaus zijn de lachende derde. Soms moet je gewoon beslissingen nemen en ergens aan beginnen omdat de wil er is. Veel onderzoeken worden echter alleen gedaan om zich in te dekken als er later iets misgaat.

Dure ambtenaren

De gemeente neemt geen ambtenaren in dienst die meer verdienen dan de gemeentesecretaris. Dit geldt ook voor externe inhuur. De omvang van de directie van de gemeente wordt beperkt.

DURE volksvertegenwoordiging

Als het gaat om de kosten van de gemeenteraad dan is geld vaak geen issue. Kosten nog moeite worden gespaard om raadsleden het naar de zin te maken. Daar valt fors op te bezuinigen. Fractiekamers die merendeel van de week leeg staan moeten overdag beschikbaar worden voor de gemeentelijke organisatie. Dure workshops en externe adviseurs en begeleiders komen te vervallen.

Regionale samenwerking

De MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) is een speeltje van de burgemeesters van Rotterdam en Den Haag. Via deze bestuurslaag passeren zij de provincie en voeren zij invloed uit op de kleinere gemeenten in de regio. Vlaardingen draagt netto meer bij aan deze regio dan dat zij er voordeel aan heeft. Binnen het burgemeestersbolwerk is weinig ruimte voor invloed en controle door gemeenteraden. Wij blijven ons daarin een kritische houding aannemen. Gemeente Vlaardingen heeft een ambtenaar aangesteld om binnen de MRDH te lobbyen en het huiswerk van de collegeleden voor te bereiden. Dit is totale onzin en levert niets op. Deze functie doeken wij op.

Vlaardingen werkt veel samen met Schiedam en Maassluis. Dit loopt niet altijd even soepel. Maassluis is immers veel dorpser terwijl Schiedam juist meer grootstedelijke problematiek (met dito budgetten) kent. De samenwerking op het gebied van leerplicht, armoedebeleid, sociale werkvoorziening, arbeidsparticipatie en verstrekken van uitkeringen verloopt ondanks de verschillen naar behoren. Binnen samenwerkingsverband Stroomopwaarts worden de financiële administratie, personeelszaken, communicatie en huisvesting (PIOFACH-taken) door de individuele gemeenten verzorgd. Dat is uiterst inefficiënt. Wij stellen daarom voor om Stroomopwaarts zelf verantwoordelijk te maken voor deze taken.