h
Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

Brood op de plank

Foto: Cees Groen

Oikos is Oudgrieks voor gezin en huishouden. Van dit woord stamt ons woord economie. De basis van ieder huishouden is economie. De aanwezigheid van inkomsten en een verantwoorde mate van uitgaven, die met elkaar in balans zijn. Dat is de voorwaarde voor brood op de plank, en voor veel andere belangrijke basisvoorzieningen.

Inkomsten

Voor een inkomen heb je een baan nodig, en voor een baan is werkgelegenheid nodig. Vlaardingen ligt in een metropolitaans gebied waar het noodzakelijk is het economisch vestigingsklimaat regionaal (van Rijnmond tot Den Haag) te benaderen. In Vlaardingen wordt – op voorspraak van de lobby van het lokale bedrijfsleven – door sommige partijen juist voor een protectionistische[1] benadering gekozen. Zij zien de wereld buiten onze gemeentegrenzen eerder als een bedreiging dan een kans. Wij nemen daar afstand van. Het woongenot van de bewoners staat bij ons boven het winstbelang van de individuele investeerder. Ondernemers die wel binnen onze stedelijke omgeving passen omarmen en faciliteren wij door procedures te versoepelen en te ontzorgen bij alle bureaucratische rompslomp.

Zelfs in een ideale economie is er een zeker werkloosheidspercentage. Een deel van het werkloosheidspercentage wordt bepaald door een groep langdurig werklozen en mensen met een beperking. Ook van hen verwachten wij dat zij een bijdrage leveren aan de maatschappij. Zij mogen echter niet misbruikt worden om met behoud van uitkering volwaardig werk te verrichten. Tegenover volwaardig werk moet immers een volwaardig inkomen staan. Wij helpen bij begeleiding naar betaald werk, dagbesteding en maatschappelijke participatie. 

We willen geen zinloze re-integratietrajecten, er wordt niet gewerkt onder het minimumloon en er worden geen bestaande banen verdrongen door werk met behoud van uitkering. Waar voor mensen werk geen reële optie is, is naar onze mening altijd een andere vorm van participatie mogelijk. Dat kan door deel te nemen aan activiteiten en vrijwilliger te zijn bij activiteiten.

Wij helpen mensen hun weg naar activiteiten te vinden. Maatschappelijke participatie is geen loonarbeid en moet dit ook niet verdringen.

De komende vier jaar stellen wij jaarlijks 200.000 euro beschikbaar om gemotiveerde uitkeringsgerechtigden die niet over de juiste vooropleiding beschikken om te scholen tot beroepen waar veel vraag naar is zoals chauffeurs, thuiszorgmedewerkers en werknemers in de bouw. Ook statushouders komen voor deze mogelijkheid in aanmerking.

De SP wil dat arbeidsgehandicapten op een goede manier aan een baan worden geholpen. Daarom neemt de gemeente minimaal 5 procent arbeidsgehandicapten in dienst en creëert zij voldoende beschutte werkplekken.

Een grote zorg zijn kwetsbare jongeren die het niveau van de entree-opleiding van het mbo niet kunnen halen, uitvallen op mbo 2-3-4 of vanuit Pro-VSO de aansluiting met de arbeidsmarkt missen. Deze jongeren komen zonder startkwalificatie op de arbeidsmarkt. Om hen toch kansen te geven op de arbeidsmarkt zetten wij ons in voor leer-werktrajecten binnen het onderwijsdomein (‘perspectiefjaar’).

Van consumeren naar beleven

Een mens is meer dan consument, de binnenstad is meer dan consumeren. De functie van de binnenstad zal verder verschuiven van consumeren naar beleven. Grote pleinen als het Veerplein, Schoutplein en de Westhavenplaats moeten actiever benut worden voor evenementen zoals sportclinics, thema-markten, kinderevenementen, culturele uitingen en livemuziek. De vele regels rondom vergunningaanvragen voor sport en culturele evenementen worden versoepeld, organisatoren worden beter ambtelijk bijgestaan en van bewoners in de binnenstad mag verwacht worden dat zij begrijpen dat reuring voor de deur evident is aan wonen in de binnenstad. Indien nodig wordt de kraamindeling van de weekmarkt aangepast om evenementen mogelijk te maken. Het verplaatsen van de markt naar Fransenstraat / Waalstraat hoort daarbij tot de mogelijkheden, zodat meer evenementen op het Veerplein mogelijk worden.

Winkelaanbod

In de binnenstad is veel leegstand doordat het aanbod vierkante meters winkelvloeroppervlakte groter is dan de vraag. Een deel van deze leegstand is tijdelijk als gevolg van de economische crisis, een ander deel is permanent als gevolg van de opkomst van internetaankopen. Wij willen het overschot terugdringen door andere functies dan detailhandel toe te staan. Vastgoedinvesteerders die jarenlang geprofiteerd hebben van hoog rendement op commercieel onroerend goed gaan wij vanzelfsprekend geen gemeenschapsgeld toestoppen om hun verliezen te compenseren. De functieverandering van vastgoed zal door de vastgoedeigenaren zelf bekostigd worden. Om verdere leegstand te voorkomen beperken wij de mogelijkheden voor de vestiging van grootschalige perifere detailhandel.

Binnenstadsmanager

De meerwaarde van de functie van de binnenstadsmanager is onvoldoende gebleken. Deze functie komt te vervallen.

IJsbaan

Er komt in de wintermaanden een jaarlijks terugkerende ijsbaan in de binnenstad.

Economische adviesraad

De economische adviesraad bestaat uit ervaren bestuurders en ondernemers, die regelmatig bijeenkomen om over de economische ontwikkeling van Vlaardingen te praten. Zij doen dit onbezoldigd. Sinds de oprichting heeft de gemeente Vlaardingen echter niets met deze suggesties gedaan.  Wij versterken hun positie door samen met hen een economische visie op te stellen.

Protectionistisch aanbestedingsbeleid

Vlaardingen kent veel bedrijven, groot en klein. Zij zorgen voor veel werkgelegenheid. Het is belangrijk om hen te behouden en met hen in gesprek te blijven. Deze gesprekken leiden soms ook tot lobby om bij inkoop door de gemeente voorkeur te geven aan lokale ondernemers, ook wanneer het door ondernemers buiten Vlaardingen goedkoper en beter gedaan kan worden. Kwaliteit en prijs moeten bij inkoop prevaleren. Immers, wanneer alle gemeenten alleen bij hun lokale bedrijven zouden afnemen zou dit netto voor de Vlaardingse ondernemers helemaal slecht uitpakken. 

Uitgaven

Leven in Vlaardingen moet voor iedereen betaalbaar zijn. Op veel belastinggebieden hebben wij als lokale overheid geen invloed, maar over een beperkt aantal wel. Lokale heffingen vormen slechts een klein deel van de totale jaarlijkse belastingdruk voor huishoudens. Ondanks dat moet deze proportioneel zijn. Heffingen die aan een direct doel zijn verbonden mogen niet meer dan kostendekkend zijn, tenzij de heffing nadrukkelijk het doel heeft om te ontmoedigen. De gemiddelde woonlasten moeten niet te veel afwijken van tarieven in de omliggende gemeenten. Op dit moment blijft Vlaardingen achter bij de rest van de regio. Vlaardingen staat met 730 euro momenteel op plek 154 van de Coelo-ranglijst[2] (Schiedam 203 (749euro), Maassluis 198(747euro)). Ten gunste van de financiering van voorzieningen van algemeen nut (zoals cultuur, sport en openbare ruimte) maken wij een inhaalslag.

De betaalbaarheid van meedoen vertaalt zich ook in de betaalbaarheid van sport, cultuur, zorg, wonen en vervoer. Daar waar deze functies onbetaalbaar zijn overweegt de gemeente het onrendabele deel te financieren.

Vlaardingen voorziet in een solidair armoedebeleid dat zorgt dat mensen met een laag inkomen ook mee kunnen doen.

Boodschappenservice voor ouderen met een laag inkomen

Voor ouderen die slecht ter been zijn maar zich het laten bezorgen van boodschappen niet kunnen veroorloven komt er bij de sociale supermarkt een bezorgdienst voor minderbedeelde ouderen.

Mede dankzij de SP is er de afgelopen jaren een ruimhartig armoedebeleid neergezet. Wij zullen het behoud van deze regelingen te vuur en te zwaard verdedigen.

[1]              Protectionisme is een stelsel van maatregelen van de overheid waarbij getracht wordt bescherming te bieden aan  producenten en industrieën binnen eigen (stads) grenzen, zoals invoer beperkende maatregelen of gesteun door subsidies. 

[2]      https://www.coelo.nl – Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden

U bent hier