Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

Van A naar B

Foto: Cees Groen

Op de fiets

Voor binnenstedelijk vervoer heeft de fiets de toekomst. Korte ritjes met de auto verstoppen onze verkeersaders, en daarmee ook onze longen. De fiets moet je veilig en fatsoenlijk kunnen stallen. Bij je huis en bij je bestemming. Daar bij de inrichting van de buitenruimte altijd rekening wordt gehouden met de auto, moet je als fietser maar zien tegen welke lantarenpaal je je fiets zet. Dat moet om. Het investeren in fietsgebruik verdient zich meer dan terug door lagere verkeer infrastructurele investeringen voor het gemotoriseerd wegvervoer en door lagere kosten in de gezondheidszorg.

Gratis OV voor minima

Vlaardingers met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum krijgen volgens het Schiedamse voorbeeld de komende vier jaar vrij toegang tot het openbaar vervoer.

Parkeren

Ons parkeerbeleid is er primair op gericht om de schaarste te verdelen. Bewoners hebben voorrang op de consument. Wij gaan voor minder blik in het straatbeeld van de Vlaardingse binnenstad. Er is overcapaciteit in de bestaande parkeergarages, maar gemakzucht maakt dat bij velen het straat parkeren de voorkeur geniet. Wij gaan hen helpen een andere keuze te maken. Momenteel verdient de gemeente geld aan parkeren. Deze opbrengsten gaan wij gebruiken voor leuke evenementen in de binnenstad.

Dagelijks rijden er automobilisten rondjes over de route Fransenstraat / Waalstraat om tevergeefs naar een parkeerplaats te zoeken. Dit leidt tot onnodig veel verkeersbewegingen in een gebied waar langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) onnodig risico loopt. De enkele parkeerplaatsen Fransenstraat /Waalstraat zullen daarom alleen beschikbaar blijven voor laden en lossen, kiss and ride, gehandicapten en bewoners. Er is voldoende ruimte in de parkeergarages om deze wegvallende straatparkeercapaciteit voor consumenten op te vangen.

Carpoolplaats Afrit 9

In de omgeving van Park Hooglede staan veel auto’s geparkeerd omwille van carpooling. Om overlast te bestrijden én carpoolen te promoten, komt er ter hoogte van Afrit 9 een carpoolplaats.

Vervoer over water

Momenteel vaart er een waterbus tussen Dordrecht, Schiedam en alle tussengelegen steden. Daarna houdt het op. Dat is van de zotte. Vlaardingen, Rozenburg, Maassluis en Hoek van Holland moeten op deze lijn worden aangesloten.

Verkeersveiligheid

Wij halen binnenstedelijk de snelheid uit het verkeer door de wegen zo in te richten dat hardrijden geen optie is.  Wij dwingen mensen weer te kijken en na te denken door zoveel mogelijk borden en verkeerslichten te schrappen en rotondes aan te leggen.

Marathonweg

Om verdere verhoging van de verkeersintensiteit op de Marathonweg te beperken willen wij de Vulcaanweg openhouden. Het eerdere voornemen van de gemeente om op termijn weer een harde knip toe te passen op het Sluisplein komt daarmee te vervallen.

Nieuwe bedrijven die zich in de Rivierzone willen vestigen zijn alleen welkom als er sprake is van een laag aantal verkeersbewegingen. De Marathonweg wordt voorzien van een Turbokluif[1], zodat de doorstroming wordt bespoedigd.

Plein west

Plein West (Wiardi Beckmansingel) is een grote verkeerschaos. Wij gaan daarom de voorrangssituatie herzien door de parkeerplekken als uitritten in te richten. Het Tussenpad tussen de Roemer Visscherstaat en het Erasmusplein wordt een volwaardige bypassweg zonder dat de Wiardi Beckmansingel geheel wordt afgesloten.

Schiedam CS als Intercitystation

Of station Schiedam CS in de toekomst de ic-status blijft houden staat nog steeds ter discussie. Het vervallen van deze status zou in combinatie met de nieuwe RET-metro op de Hoekselijn desastreus zijn voor veel forenzen. Wij blijven daarom bij de minister pleiten voor het behoud van de ic-status.

[1]          Een turbokluif bestaat uit twee turborotondes met totaal zes takken met daartussen in elke richting een weefvak.