Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

Fit en gezond

Foto: Cees Groen

Het is onaanvaardbaar dat in Nederland de plek van je wieg van invloed is op je levensverwachting. Mensen in een wijk met weinig geld gaan gemiddeld genomen zeven jaar eerder dood dan mensen in een wijk met meer geld. Dit willen we aanpakken, onder andere met een actief beweeg en voedingsbeleid.

Fit

Fit zijn is lekker in je vel zitten, een goede conditie hebben en ’s ochtends voldoende uitgerust met frisse energie de dag kunnen beginnen. Dit draagt bij aan geluk en aan de economie. Mensen met een slechte conditie dragen aantoonbaar bij aan een hoger ziekteverzuim en hogere zorgkosten.

Gezond gewicht, gezonde voeding en voldoende beweging is dus geen individuele verantwoordelijkheid maar een collectief belang. Er is een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid voor de overheid om bewegen, recreëren, gezonde voeding, cultuur en vrijetijdsbesteding te stimuleren.

Wij versterken de JOGG-aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht) door extra geld beschikbaar te stellen voor meer activiteiten om jongeren te laten bewegen en gezond te laten eten en drinken. Een kwart van de Vlaardingse kinderen in groep 7 hebben overgewicht of obesitas. Dat is ongehoord en dat gaan wij vanuit JOGG terugbrengen. Daar stellen wij 100.000 euro per jaar extra voor beschikbaar.

Wij ondersteunen sporten die bijdragen aan een gezonde levensstijl.

Ouderen brengen wij in beweging. Omdat bewegen leidt tot een betere gezondheid, een gelukkiger leven en vooral het beste medicijn is tegen eenzaamheid.

Voor kinderen in gezinnen met een laag inkomen is er inmiddels een goede regeling dat zij ook de kosten van een sport kunnen dragen.  De norm voor een kind om in aanmerking komt rekken wij op van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Door sport in de openbare ruimte te stimuleren brengen wij gratis bewegen onder de aandacht. In het centrum komen twee buurtsportcoaches (1 FTE) om jongeren buiten schooltijd te laten bewegen in de buitenruimte.

Gemeentelijke sportaccommodaties brengen wij onder bij de stichting die momenteel al zwembad De Kulk exploiteert. Vervolgens brengen wij hen samen met stichting Vlaardingen In Beweging, welke verantwoordelijk is voor sportstimulering. Ook de beheerstichting van de sporthal Korhoenlaan kan met hen samen worden gebracht. Dit alles met als doel goedkoper en efficiënter te werken zodat iedere euro voor de sport zoveel mogelijk tot sporten leidt.

Broekpolder

De Broekpolder, een kwart van het Vlaardings grondgebied, die bij de gratie van ernstige vervuiling van de bodem nooit een woonwijk is geworden, is een prachtig recreatiegebied. De komende jaren blijven wij investeren in het onderhoud en de gebruiksmogelijkheden van dit gebied.

Schoolzwemmen wordt verdubbeld!

In het primair onderwijs gaan kinderen slechts gedurende één leerjaar schoolzwemmen. Tot 2010 was dat nog twee jaar. Wij gaan het schoolzwemmen weer verdubbelen naar twee schooljaren. Het is overigens onnodig dat schoolkinderen met een bus naar het zwembad worden gebracht, door naar het zwembad te fietsen krijgen zij een goede warming-up.

Denksport

Ook de geestelijke fitheid is een essentieel element voor een algehele gezondheid. Denksporten verhogen de concentratie en dat is vooral bij schoolgaande kinderen van groot belang. Met name voor ouderen zijn denksporten in clubverband bovendien een belangrijke sociale factor. Kaart- en bordspelen staan in grote belangstelling. Wij brengen het huidige aanbod in kaart en inventariseren de behoefte van huisvesting, begeleiding en stimulering.

Gezond

Zo lang mogelijk gezond en zelfstandig leven is het uitgangspunt. Maar wanneer iemand zorg, hulp en ondersteuning nodig heeft heb je recht op hulp van de gemeenschap. Op aanpassingen in huis en hulp in het huishouden gaan wij niet beknibbelen. Deze mensen hebben recht op menswaardige hulp. De medewerkers in de zorg dienen daar ook fatsoenlijk voor betaald te worden. Werken in de zorg is een vak, dus zorgmedewerkers moeten niet bungelen aan een tijdelijk contract.

In de zorg horen geen topsalarissen en dure vertrekbonussen. De Wet normering topinkomens (WNT) moet dit landelijk regelen, maar kent voor zittende bestuurders nog een overgangstermijn. Wij nemen als gemeente geen zorg af van organisaties waar bestuurders meer verdienen dan een minister.

Zorg is geen markt. Aanbestedingen horen niet thuis in de (jeugd)zorg. Wij worden een ‘marktwerking vrije gemeente’ als het om zorg gaat. Wij stellen daarom voor dat er niet verplicht aanbesteed wordt.

Wij richten daarom een Gemeentelijke Thuiszorgorganisatie op. Als gemeente gaan wij de huishoudelijke- en zorgtaken bij hen inbesteden. Met de regiogemeenten gaan wij in gesprek om dit gezamenlijk te doen door een gemeenschappelijke regeling op te zetten waar wij tevens het ROG+ in onder brengen. De medewerkers krijgen een vaste aanstelling en een eerlijk loon, de zorg blijft betaalbaar, het persoonlijke contact komt weer terug en de directeur mag niet meer verdienen dan de gemeentesecretaris.