2014 - 2018

De SP wint de verkiezingen en wordt met 13,7% van de stemmen weer de grootste partij van Vlaardingen. De uitslag is goed voor 5 zetels, dus een groei van 2 zetels. Raadsleden Ingrid Wijker en Frank Hoogervorst behouden hun zetel. Kasper Vink en Diana Khader worden als nieuwe raadsleden gëinstalleerd. Ook lijsttrekker Arnout Hoekstra wordt aanvankelijk op voorkeurstemmen als raadslid benoemd. Nadat hij als informateur en formateur namens de SP een college vormt met PvdA, D66, CDA en CU/SGP, wordt hij voor een tweede termijn benoemd als wethouder. De raadszetel van Hoekstra komt daardoor beschikbaar voor het nieuwe SP-raadslid Arjan Sterenberg. De fractie benoemd Kasper Vink tot fractievoorzitter.

De SP neemt bestuursverantwoordelijkheid in een moeilijke tijd: de gemeente verkeert in financieel zeer zwaar weer. SP-wethouder Arnout Hoekstra krijgt de ondankbare taak om de financiën op orde te brengen. Het college presenteert een zwaar pakket met bezuinigingsmaatregelen. Veel bewoners en organiseren komen tegen de bezuinigingen in verzet om dat zij vrezen dat Vlaardingen een spookstad zonder voorzieningen wordt. In 2017 is Vlaardingen – eerder dan verwacht – weer financieel op orde, zonder dat Vlaardingen in welk opzicht dan ook een spookstad is geworden. Lokale journalisten roemen Hoekstra voor zijn aanpak en prestaties en roepen hem uit tot Vlaardings politicus van 2016. Een titel die nooit eerder aan een wethouder is gegeven.

In 2017 neemt raadslid Diana Khader afscheid en wordt opgevolgd door Jolande Löke (1969). Frank Hoogervorst neemt het fractievoorzitterschap over, zodat Kasper Vink zich naast zijn raadswerk kan richten op het voorzitterschap van het afdelingsbestuur.

2014 (vlnr): Arnout Hoekstra, Frank Hoogervorst, Kasper Vink, Diana Khader en Ingrid Wijker. Na de collegevorming neemt Arjan Sterenberg de zetel van Hoekstra over die door zijn wethoudersfunctie beschikbaar is gekomen.

Archief nieuwsberichten: