SP pleit voor maatregelen tegen ‘te jonge’ discogangers

12 november 2006

SP pleit voor maatregelen tegen ‘te jonge’ discogangers

De SP pleit ervoor dat het te jonge kinderen onmogelijk wordt gemaakt om ver ná middernacht in discotheken te verblijven. De realiteit is dat er momenteel regelmatig discofeesten worden georganiseerd die specifiek zijn gericht op zéér jonge kinderen. In deze gevallen gaat het om kinderen van 13 t/m 16 jaar jong, die zich vaak tot drie uur s nachts, in alcoholverstrekkende gelegenheden bevinden. De SP fractie vindt dit onverantwoord.

De SP is van mening dat allereerst de ouders van de kinderen verantwoordelijk zijn voor een goede zorg en opvoeding, maar het Vlaardingse gemeentebestuur heeft hier zeker een aanvullende verantwoording in.

Als het gaat om wettelijke middelen om een leeftijdsbeperking op te leggen aan alcoholverstrekkende horecagelegenheden met een nachtvergunning verwijst de landelijke wetgeving naar de lokale wetgeving; de Algemene Plaatselijke Verordening. De huidige Vlaardingse APV verziet in zijn huidige vorm nog geen mogelijkheden om de huidige toestanden aan te pakken.

Tijdens de behandeling van de meerjarenbegroting deed de SP, doormiddel van een motie, de raad het voorstel om wél deze mogelijkheid in de wél in de APV op te nemen. Helaas kon de motie niet voldoende steun vinden. De SP zal dit punt aan blijven aanhalen als het gaat om te komen tot een veilig en goed horecabeleid.

MOTIE

Leeftijdsbeperking toegang tot alcoholverstrekkende horecagelegenheden met een nachtvergunning.

De raad van de gemeente Vlaardingen in vergadering bijeen op 08-11-2006;

Kennis genomen hebbend dat;
• er in Vlaardingen alcoholverstrekkende horecagelegenheden met een nachtvergunning zijn die toegang verlenen aan kinderen onder de 16 jaar, en zich in bepaalde gevallen zelfs specifiek op deze doelgroep richten
• er in Vlaardingen kinderen van onder de 16 jaar zijn die tot 03:00uur s nachts in alcoholverstrekkende gelegenheden verblijven
• de landelijke wetgeving voor beperking hiervan verwijst naar de Algemene Plaatselijke Verordening

Overwegende dat;
• allereerst de ouders van de kinderen verantwoordelijk zijn voor een goede zorg en opvoeding
• het Vlaardingse gemeentebestuur hierin ook een (aanvullende) verantwoordelijkheid heeft
• de Algemene Plaatselijke Verordening in zijn huidige vorm niet voorziet in de mogelijkheid tot direct ingrijpen in de huidige situatie

Is van mening dat;
• kinderen van zeer jonge leeftijd niet ver na middernacht in horecagelegenheden aanwezig behoren te zijn

Verzoekt het college;
• Met een voorstel te komen om de Algemene Plaatselijke Verordening, dan wel de specifieke nachtvergunningen, aan te passen zodat de toegang tot alcoholverstrekkende horecagelegenheden met een nachtvergunning voor kinderen onder de 16 jaar wordt ontzegd.

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de SP fractie,
Arnout Hoekstra