College doet niets voordat kalf is verdronken

15 januari 2007

College doet niets voordat kalf is verdronken

Als SP gemeente raadslid begrijp ik niet dat een college zo slordig om kan gaan met de veiligheid van, met name, de jongste burgers van Vlaardingen. Als SP fractie hebben we al twee keer aan dit college uitgelegd dat er iets mis is met de veilige schoolzone in de Westwijk. De eerste keer was tijdens de begroting en de tweede keer was een maand later tijdens het vragen halfuurtje voor raadsleden. Beide keren gaf dit college aan dat ze inderdaad een foutje hadden gemaakt in deze zogenaamde veilige schoolzone. En ook gave ze aan dit probleem met het hoogst mogelijk tempo te gaan oplossen, deze toezeggingen zijn nu 3 maanden oud en er is in de Westwijk echter nog niets veranderd. Het lijkt er sterk op dat eerst het kalf moet verdrinken alvorens dit college de put gaat dempen.

Maar wat is er nu eigelijk aan de hand met deze veilige schoolzone in de Westwijk. Vier maanden geleden werden er om een aantal lagere scholen in Vlaardingen speciale verkeerszones gecreëerd. Dit hield in dat het verkeer in deze zones word geattendeerd op mogelijk overstekende kinderen. Er werden meer zebrapaden aangelegd en ook mag het verkeer in deze gebieden niet harder rijden dan 30 km per uur. Niets mis mee natuurlijk, de veiligheid van met namen de jongste Vlaardinger leek hier door te verbeteren.

Alleen in de Westwijk bij de openbare basisschool ‘de Westwijzer’ werd een foutje gemaakt er kwam een zebrapad net na een bushalte te liggen. Hierdoor hebben automobilisten geen zicht op overstekende kinderen als er een bus staat, met alle gevaren van dien. Op zich een probleem wat met een kleine aanpassing makkelijk op te lossen lijkt. Maar voor dit college een vraagstuk waar ze al meer dan drie maanden over doen, vandaar dat ik nog maar eens de eventuele oplossingen zal aanreiken of je verplaatst de bus halte 50 meter voorbij het zebrapad of je verplaatst het zebrapad 50 verder weg van de bus halte. Niet echt moeilijke oplossingen, en dit hoeft zeker geen 3 maanden op zich te laten wachten.

Alke van Marsbergen,
Raadslid SP