SP en ROOD halen meer dan 3000 Vlaardingse handtekeningen op voor openheid over Irak

6 juni 2007

De SP afdeling Vlaardingen, heeft in de afgelopen twee maanden samen met ROOD, de lokale jongerenorganisatie van de SP, meer dan 3000 handtekeningen opgehaald. De handtekeningen zijn bedoeld om in de Eerste Kamer een onderzoek af te dwingen naar de achtergronden van de politieke steun van de Nederlandse regering aan de oorlog in Irak. De SP stond de afgelopen maanden onder andere meerdere keren met een kraam op de markt op het Veerplein. Daar konden mensen onder het genot van een kop koffie, of echte SP tomatensoep van Johannes van Dam, een handtekening zetten voor een onderzoek. Tevens waren de SP raadsleden aanwezig om met mensen over de lokale politiek in discussie te gaan, en problemen op lokaal niveau te inventariseren.

Jiri Buller - www.jiribuller.nlSP Fractiemedewerker Bertie Vugts. Foto: Jiri Buller

Jiri Buller - www.jiribuller.nlSoep en koffie. Foto: Jiri Buller

Jiri Buller - www.jiribuller.nlSP Tweede Kamerlid Remi Poppe. Foto: Jiri Buller

De Tweede Kamer wees een parlementair onderzoek af, dankzij een blokkade van coalitiepartijen CDA, CU en PvdA. Later dit voorjaar zal een soortgelijke stemming in de Eerste Kamer aan de orde komen. De handtekeningenactie is bedoeld ter ondersteuning van het pleidooi voor zo’n onderzoek dat de SP in de Eerste Kamer zal houden.

Initiatiefnemer van de handtekeningenactie is SP-woordvoerder Buitenlandse Zaken Harry van Bommel. “Er hoort in Nederland een onafhankelijk onderzoek te komen naar de informatie waarop de Nederlandse regering haar steun aan de oorlog heeft gebaseerd. Onderzoek in Amerika en Engeland heeft aangetoond dat belangrijke informatie over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak onjuist was. In veel gevallen zelfs vervalst. President George Bush en premier Tony Blair hebben dat openlijk toegegeven. Wist de Nederlandse regering dat die informatie fout was? Is de regering zelf misleid door bondgenoten, of speelde het toenmalige kabinet zelf ook een spel? Het is hoog tijd dat er volledige openheid van zaken wordt gegeven over de steun aan de oorlog tegen Irak.”