SP Vlaardingen doet voorstel afschaffen steunleden

5 juni 2007

SP Vlaardingen doet voorstel afschaffen steunleden

De fractie van de SP zal in de raadsvergadering van aanstaande donderdag tijdens de behandeling van de vaststelling van het reglement van orde voor de werkwijze van de gemeenteraad en raadscommisies een amendement indienen. Het amendement behelst dat ná donderdagavond de rol van steunlid wordt opgeheven, en dat de huidige steunleden hun extra bevoegdheden kwijtraken.

Steunleden zijn personen die voorkomen op de kandidatenlijsten van kleine fracties met minder dan 3 zetels. In de huidige situatie mag een fractie die bestaat uit één fractielid twee steunleden inzetten. Een fractie met twee zetels mag één steunlid naar voren brengen.

Een steunlid heeft tijdens commissievergaderingen dezelfde rechten als een door het volk gekozen raadslid. Tevens worden steunleden ook bij alle andere politieke activiteiten betrokken. Het enige verschil is dat ze in de raadsvergaderingen niet het woord mogen voeren en niet mogen meestemmen.

De SP is van mening dat het toestaan van steunleden vloekt met de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. Volgens de kiesdeler is een partij met zo’n 900stemmen één zetel waard. Het huidige reglement van orde staat toe dat deze fracties mogen verdrievoudigen qua volksvertegenwoordigers. Dus evenveel woordvoerders als een partij die drie keer zoveel stemmen heeft gekregen. Op dat moment neem je volgens ons de keuze van de kiezers niet serieus.

Deze personen zijn niet door de Vlaardingse bevolking als politici worden gewenst, omdat anderzijds de Vlaardingse bevolking wel hun voorkeur voor hun of hun fractie zou hebben laten blijken middels de gemeenteraadsverkiezingen

Als fracties groter willen worden dan moeten ze dat doen door het vertrouwen van de kiezer te winnen. Niet door kiezerschofferende solidariteit aan kruimelpartijtjes.

Donderdag neemt de raad een besluit over een nieuw reglement van orde, dus dat het lijkt de SP het juiste moment om voorgoed een einde te maken deze kronkel in de Vlaardingse gemeentepolitiek.

Amendement
De raad van de gemeente Vlaardingen, in vergadering bijeen op 7 juni 2007;

behandelende R.nr. 38.1: Raadsvoorstel tot het vaststellen van het reglement van orde voor de werkwijze van de gemeenteraad en raadscommisies 2007;

overwegende dat;
• In de huidige situatie steunleden de rol van volksvertegenwoordiger opzich nemen terwijl deze personen niet door de bevolking als vertegenwoordiger zijn gekozen
• Personen die de rol van steunlid voeren onterecht meer zeggenschap hebben binnen de lokale politiek dan andere –niet door de bevolking gekozen- personen
• Deze personen niet door de Vlaardingse bevolking als politici worden gewenst, omdat anderzijds de Vlaardingse bevolking wel hun voorkeur voor hun of hun fractie zou hebben laten blijken middels de gemeenteraadsverkiezingen

is van mening dat;
• Wanneer fracties, bedoeld in artikel 7, behoefte hebben aan meer volksvertegenwoordigers, deze beter hun best moeten doen om met de gemeenteraadsverkiezingen meer actiefkiesgerechtigden achter zich te scharen
• De inzet van steunleden geen recht doet aan de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen, en dat hiermee de democratie wordt geschaad en geschoffeerd

besluit;
het reglement van orde voor de werkwijze van de gemeenteraad en raadscommisies 2007 artikel 8 lid, sub 1 t/m 4 te vervangen door de volgende tekst;
“Fracties, als bedoeld in artikel 7, hebben geen recht op de inzet van één of meerdere
steunleden.”

en gaat over tot de orde van de dag,

Namens de SP fractie,