SP Milieu Alarmteam ontdekt chemische stortplaats in Vlaardings havengebied

29 juli 2007

SP Milieu Alarmteam ontdekt chemische stortplaats in Vlaardings havengebied

SP Milieu Alarmteam Vlaardingen ontdekt chemische stortplaats
Het Milieu Alarmteam van de SP afdeling Vlaardingen kreeg zondagmiddag een tip over een afvalstort in het Vlaardingse havengebied. Het betrof een vrijtoegankelijk terrein aan de Waterleidingstraat met daarop een oude caravan vol afval waarvan een gedeelte klein chemisch, en grote 1000liter vaten met diverse chemische vloeistoffen. Willem de Man van het SP Milieu Alarmteam en SP fractievoorzitter Arnout Hoekstra zijn direct polshoogte komen nemen, om vervolgens direct actie te ondernemen.

De situatie was vrij ernstig en gezien het openbare karakter van het geheel was direct handelen noodzakelijk. Een korte tijd later waren na enig telefonisch contact de politie, en even laten ook de DCMR aanwezig. Het was moeilijk te achterhalen wie de eigenaar was van het terrein. Ook kon niet direct worden vastgesteld dat er schadelijke stoffen uit de tanks lekken. Wel was direct duidelijk dat dit een zeer onwenselijke situatie is, en met name veel stankoverlast bezorgde.

Na grondig onderzoek werd besloten het terrein met lint af te sluiten. Het is nu aan de wijkpolitie en de Gemeente Vlaardingen om te kijken hoe dit terrein op korte termijn gesaneerd kan worden, en mogelijk de vervuilers en aansprakelijke achterhaald kunnen worden.

Stort van afval en chemicalien
Willem de Man, SP Milieu Alarmteam, onderzoekt de vaten met chemicaliƫn.