Interpellatiedebat over antikraakaffaire

27 augustus 2007

Interpellatiedebat over antikraakaffaire

De agendacommissie heeft het verzoek van de SP voor een extraraadsvergadering gehonoreerd. Naar aanleiding van de ‘antiekraakaffaire’ zal de Vlaardingse gemeenteraad aanstaande donderdag in vergadering bijeenkomen. De aanleiding hiervoor is de vraag van de SP naar een spoeddebat over de vermeende belangenverstrengeling van collegeleden bij het verstrekken van woningen aan directe familieleden.

Deze woningen zijn eigendom van de gemeente Vlaardingen. Vorige maand moest een viertal studenten de appartementen hals over kop verlaten ten gunste van de zoon van wethouder Oosterom en de zoon van gemeentesecretaris Brinkman. Deze twee zonen kregen bevoorrecht ten opzichte van alle andere Vlaardingse woningzoekenden een woning van de gemeente aangeboden. Dit terwijl er in Vlaardingen grote startersproblematiek heerst, en jongeren veelal meer dan vier jaar op de wachtlijst moeten staan voor een woning. Deze problematiek wordt door het college al jaren glashard ontkent, en voert een beleid waarbij duizenden betaalbare huurwoningen plaats moeten maken voor dure koophuizen. De SP tolereert deze vorm van belangenverstrengeling absoluut niet. Het is te gek voor woorden dat collegeleden gebruik maken van hun positie binnen de gemeente organisatie om hun eigen kinderen over de door dit college gecreëerde problemen heen te tillen. De SP zal aanstaande donderdag dan ook zeker het college het vuur aan de schenen leggen.

Donderdag 30 augustus 2007
20:00 uur, raadszaal stadhuis Vlaardingen