Vlaardingse weekmarkt op Japanse televisie

21 oktober 2007

Vlaardingse weekmarkt op Japanse televisie

Afgelopen zondag om 13:00 uur Nederlandse tijd was Vlaardingen heel even wereldnieuws. Op de Japanse televisie was een nieuwsbericht over het aankomende EU-verdrag met daarin het woord aan verschillende Europese regeringsleiders. Ook de ReferendumNU actie van de SP kwam hierin aan bod.

De SP stond zaterdag met een kraam op de zaterdagse weekmarkt op het Schoutplein. Alles werd uit de kast getrokken om aandacht te vragen voor de noodzaak van een referendum rondom het EU-Verdrag. Met de campagne ReferendumNU worden er handtekeningen opgehaald voor directe inspraak van de Nederlandse bevolking. Duidelijk houden de ontwikkelingen rond het verdrag de mondiale pers bezig. Een cameraploeg was aanwezig om het volksprotest voor de Japanse TV in beeld te brengen. Vlaardingers werden op de markt naar hun mening gevraagd, en SP fractievoorzitter Arnout Hoekstra werd geïnterviewd.
ReferendumNU

Een forse meerderheid van de Europeanen wil een referendum. De SP roept de bevolking op om via een Nationale Petitie op ReferendumNu.nl de druk op de politiek op te voeren. SP Tweede Kamerlid Harry van Bommel: “Dat er geen referendum komt, is nog absoluut niet definitief. Samen met andere partijen – voor en tegenstanders van het verdrag – zullen we direct na het reces een initiatiefwetsvoorstel indienen om een referendum mogelijk te maken. Als de VVD net als vorige keer een volksraadpleging steunt, hoeven nog maar 9 PvdA’ers akkoord te gaan voor een Kamermeerderheid. En dat is geen theoretische kans: als die PvdA’ers één keer kunnen draaien, kunnen ze ook twee keer draaien.” De SP werkt inmiddels samen met referendacampagnes in onder meer Engeland, Denemarken, Frankrijk en Duitsland.