Begroting 2008

5 november 2007

Begroting 2008

(Bijdrage gemeentepagina Groot Vlaardingen)

Vlaardingen gaat rechtstreeks naar de donder.

Deze stad ontbeert bestuurlijke kwaliteit- en continuïteit. De fundering is weggeslagen. Het college begon ambitieus met ‘de rem eraf’. De restanten hangen er nu slechts droevig aan wat onbestendige vezels bij. ‘De rem er af’ is nu ‘de vaart eruit’. De volgende fase is apert ‘uit de vaart’.
Het college is een zinkend schip, en de coalitie houdt doormiddel van watertrappelen het hoofd boven water. Blunders, misstappen en intrige domineren de orde van de dag. De noodzaak en het belang dat de SP de oppositie verruilt voor bestuurlijke verantwoordelijkheid wordt met de week dwingender.

De straten liggen er kapot en vervuild bij. Het centrum wordt al jaren gedomineerd door een stoffige ouwe grauwe lege V&D-schoenendoos. Door de hele stad heen wordt er gesloopt en gebouwd, maar netto houden we minder woningen over. De woningen die we overhouden zijn duur en voor de meeste onbetaalbaar. Dit college doet niéts om de woningnood onder jongeren aan te pakken. Er wordt een kloof geslagen in de leeftijdsopbouw van de samenleving, en is onderheven aan een bovenmatige demografische vergrijzing.

De door ons allen geliefde Stadgehoorzaal dreigt ons de das om te doen. Maarliefst vierhonderdduizend euro moet er per jaar extra gepompt worden in het recent gerenoveerde theater. Flaters, fouten en onduidelijkheden kosten de belastingbetaler honderdduizenden euro’s.

Waar blijft eigenlijk ons beloofde wietteam? Meer dan een jaar geleden kondigde de burgemeester aan om in samenwerking met het Hennepteam van de gemeente Rotterdam de illegale wietkweek aan te pakken. De problematiek van de waarschijnlijk honderden wietplantages die ieder moment van de dag de stad bedreigen met woningbrand, criminaliteit en illegale stroom aftap beweegt zich rustig voort. En ondertussen gebeurt er niets tot weinig.

Veilige schoolzones. Het is van groots belang dat de omgeving rond scholen ontdaan worden van gevaarlijke verkeerssituaties. Ieder weldenkend mens kan zich hier iets bij voorstellen en met wat eenvoudig nadenken eenvoudige en doeltreffende maatregelen bedenken.
En waar komt het college mee aanzetten?
Met een kabouterplop-verkeersplan krijgen levensgevaarlijke kruispunten de uitstraling van een speeltuin. De visie is om de komende tijd dit beleid uit te breiden. Het is echt bespottelijk hoe er hier met verkeersveiligheid wordt omgegaan. Zowel automobilisten als kinderen en voetgangers worden compleet in de verwarring gebracht met paarse octopussen en ondefinieerbare symbolen.

Ook de regering helpt een handje mee om de welvaart af te breken. Zo moeten we zien om met wat losse euro’s de thuiszorg voor onze hulpbehoevenden te garanderen. De bewoners in de Westwijk kunnen wederom wachten op het geluidsscherm langs de A20 en worden tegelijk geterroriseerd door arbeidsmigranten die door louche uitzendbureau worden uitgebuid en gehuisvest in het flat langs aan de Dirk de Derdelaan.

Hoe moeilijk kan het zijn om een stad leefbaar, schoon en heel te houden?

Arnout Hoekstra,
Fractievoorzitter SP Vlaardingen