SP: Zwarte lijst reïntergratiewerkgevers

26 november 2007

SP: Zwarte lijst reïntergratiewerkgevers

De SP heeft vragen gesteld naar aanleiding van gevallen ontslagen bij thuiszorgorganisatie Careyn. Het gaat om banen die gedeeltelijk werden gesubsidieerd door de gemeente. Vanuit de sociale dienst kan via het subsidietraject ‘De witte motor’ aan een toekomst gerichte baan in de thuiszorg worden begonnen. Nu met de eindstreep van het project in zicht is worden de met subsidie opgeleide medewerkers ontslagen.

Careyn is inmiddels voor openstaande vacatures opzoek naar nieuw personeel terwijl het inmiddels vakkundige personeel wat via ‘De witte motor’ binnen is gekomen op straat wordt gezet.

De SP vraagt zich af of de subsidie aan het reïntergratieproject wel goed besteed wordt als werkgevers na het ontvangen van de subsidie de kersverse werknemers weer op straat zet. Daarnaast vinden zij het uiterst vervelend voor de werknemers wanneer het zo blijkt te zijn dat de werkgever terug komt op afspraken, en daarmee het zicht op een vaste baan verdwijnt.

Careyn ontkent dat er afspraken zijn gemaakt over een aansluitende vaste aanstelling na het voltooien van het traject. Anderen spreken dit tegen. Voor de SP is onduidelijk welke concrete afspraken hierover daadwerkelijk zijn gemaakt. Hoe dan ook vinden wij het een verwerpelijke vorm van aanspraak maken op gemeenschapsgeld wanneer mensen aan de kant worden gezet op het moment dat het gesubsidieerde traject afloopt.

De SP is blij dat er een project als deze is om via gesubsidieerde reïntergratie mensen weer aan het werk te helpen, maar dan moeten werkgevers hier echter geen misbruik van maken. Ingrid Wijker vraagt het college dan ook een zwarte lijst op te stellen met daarop bedrijven als Careyn, die werknemers ontslaan op het moment dat het reïntergratieproject eindigt.

Voor meer informatie:
Ingrid Wijker, raadslid SP, woordvoerder Sociale Zaken en Werkgelegenheid
ingrid.wijker@vlaardingen.nl

Schriftelijke vragen:
SP Vlaardingen
www.vlaardingen.sp.nl

Broekweg 76
3131 HE Vlaardingen
vlaardingen@sp.nl

Vlaardingen, 25 november 2007

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Vlaardingen,

Betreft: Schriftelijke vragen volgens artikel 36 Regelement van Orde: Traject ‘De Witte motor’.

Geacht college,

Eind 2006 is het traject de witte motor euforisch van start gegaan. Er is eind 2006 een afspraak gemaakt met alle dames die vanuit de bijstand via het traject de witte motor bij Careyn zijn gaan werken. Deze dames zouden in de gelegenheid worden gesteld niveau 2 en/of 3 te halen waardoor zij verzekerd zouden zijn van een baan met toekomstperspectief. Op dit moment, eind 2007, is gebleken dat Careyn zich niet aan de afspraken heeft gehouden. De helft van deze groep is niet in staat gesteld door deze thuiszorginstelling om dit niveau te halen, en daardoor is er geen sprake van een verlenging van hun contract die op 1 november verlopen is. In februari 2008, begint er bij Careyn een nieuwe scholingsfase voor niveau 2 en 3, het had volgens de SP fractie Careyn dan ook gesierd als zij deze dames alsnog in de gelegenheid hadden gesteld dit niveau te halen, in plaats van deze dames gewoon op straat te zetten. Alle bovenstaande gegevens, en het feit dat diezelfde Careyn op 21 november jongstleden een nieuwe sollicitatie procedure is gestart voor personeel met niveau 2 en/of 3 hebben bij de SP fractie de nodige vragen opgeroepen.

1 Kunt u ons aangeven hoeveel mensen de gemeente vanuit de sociale dienst via
subsidiebanen aan het werk hebben gekregen, en voor hoeveel mensen het om onduidelijke
redenen op niets is uitgedraaid?
2 Is het college bereid een lijst aan te maken waar bedrijven als Careyn een notitie krijgen,
waarin er geen mogelijkheid meer wordt geboden om via trajecten als ‘De witte motor’, of op
een andere gesubsidieerde manier nog aan personeel vanuit de sociale dienst kunnen komen?
Zo, ja wanneer gaat u dit in werking stellen? Zo, nee waarom niet, en wat gaat u doen om dit
soort bedrijven/instellingen aan te pakken?
3 Is er op dit moment een systeem waarin er een evaluatie plaatsvindt van zowel werkgever als
werknemer op het moment dat er sprake is van ontslag of contractbreuk ?
4 Is dit systeem er niet, bent u dan bereid dit in uw beleid op te nemen?

Met vriendelijke groet,

Namens de SP fractie,