Enorme ravage na explosie kerstbomenbrand. Dit nooit meer; veiligheid moet voorop!

1 januari 2008

Tijdens de jaarwisseling vond er aan het evenemententerrein aan de Broekweg een enorme explosie plaats. We mogen van geluk spreken dat er relatief weinig gewonden zijn gevallen. De materiele schade is enorm; bij zeker tachtig woningen zijn de ramen gesprongen, deuren ontzet en zijn muren gescheurd. Enkele personen moesten met verwondingen in het ziekenhuis worden behandeld.

Schade na explosie kerstbomenbrand Broekweg

Vlaardingen is aan een ramp ontsnapt. Vreugdevuren zijn onder de juiste omstandigheden een mooie afsluiting van het jaar, de voorschriften moeten echter flink worden aangescherpt om in de toekomst ravages te voorkomen. Escalaties als deze mogen nooit meer gebeuren.

YouTube-film ontploffing: http://www.youtube.com/watch?v=l3qFF2Do810

Kort na middennacht vond er een zeer krachtige implosie plaats tijdens het aansteken de kerstbomenverbranding. De toedracht wordt nog onderzocht, het vermoeden gaat dat de combinatie van weersomstandigheden en de vergassing van fossiele brandstoffen tot voor een enorme gaswolk hebben gezorgd die uiteindelijk tot ontploffing is gekomen.

De enorme ontploffing is voor de SP aanleiding om te pleiten voor vreugdevuren buiten woonwijken en onder stringenter toezicht. Het is niet de eerste keer dat het vuur aan de Broekweg zorgde voor schade aan de omliggende woningen.

Schade aan woningen na explosie kerstbomenbrand Vlaardingen

Dezelfde nacht nog heeft de SP schriftelijke vragengesteld over de vreugdevuren. Inmiddels heeft de burgemeester al aangegeven om vuren in te toekomst aan de Broekweg niet meer te gedogen.

SP kantoor als crisis- en opvangcentrum
Het SP kantoor, wat eveneens aan de Broekweg is gelegen, werd direct na de ontploffing opengesteld als centrale ontmoetingsplaats voor de wijk. Gedupeerde en geëmotioneerde buurtbewoners konden bij het SP kantoor hun verhaal kwijt. Even later werd er in het afdelingskantoor eveneens een crisiscentrum ingericht voor brandweer, politie en burgemeester om de hulpverlening te coördineren.

Ook de volgende dag van ‘s ochtends vroeg tot laat in middag kwamen er in het SP kantoor aan de Broekweg buurtbewoners langs voor een praatje en voor informatie. Pers, politie, burgemeester en collega politici hebben we op nieuwjaarsdag mogen ontvangen. SP fractievoorzitter Arnout Hoekstra was vervroegd van vakantie teruggekomen uit Parijs en schoof in de loop van de middag aan.

De SP wacht de officiële berichtgeving en onderzoeksresultaten af en zal nazorg en afhandeling scherp in de gaten houden. Gedupeerde bewoners met vragen kunnen te allen tijde bij ons terecht.

Foto's: Irene Hoekstra