23 februari 2008

SP-jongeren doen buurtonderzoek naar piepende Mosquito’s

Een kastje met een harde irritante pieptoon om hangjongeren van hun plek te verjagen. Een slimme maatregel omdat alleen jongeren het horen? Maar is daarmee het probleem ook opgelost of alleen verplaatst? Heeft het piepkastje nadelige gevolgen voor andere bewoners, zoals kinderen? En wordt er ook gewerkt aan structurele oplossingen, zoals betere jongerenvoorzieningen? Om antwoord op deze vragen te krijgen, gaat ROOD Vlaardingen, jong in de SP onderzoeken waar de Mosquito wordt ingezet, wat de gevolgen zijn en of de situatie écht verbetert.

SP-jongeren doen buurtonderzoek naar piepende Mosquito’s

In Vlaardingen zijn Mosquito’s geplaatst bij basisschool de Klimop, basisschool de Singel, basisschool Jan Ligthart, Kuipershof en Sacharovplaats. Daar gaan de ROOD-jongeren de komende tijd buurtonderzoek doen. Ook zetten zij in samenwerking met de lokale SP-afdeling op een rijtje wat de afgelopen 20 jaar het verloop is geweest van jongerenvoorzieningen in de wijken waar de Mosquito’s geplaatst zijn.

Naar aanleiding van SP-vragen, doet ook Minister Rouvoet onderzoek naar het gebruik van de Mosquito. De Mosquito produceert een hoge pieptoon die jongeren horen en oudere mensen niet. Piepkastje aan, hangjongeren weg, zo is de redenering.

Hangjongeren zijn van alle tijden. Wie heeft er vroeger niet op straat gevoetbald en vrienden ontmoet? ‘In sommige wijken loopt het met hangjongeren echter behoorlijk uit de hand: vernielingen, brandstichting, intimidatie en soms zelfs geweldpleging of roof. Hier moet de politie natuurlijk tegen optreden, liefst met een goed lik op stuk beleid. Pak de probleemmakers onder de hangjongeren aan en geef de rest van de jeugd meer ruimte om jong te zijn. Of beter nog: bied alternatieven voor het rondhangen, bijvoorbeeld in de vorm van een buurthuis en trapveldjes .’

Het onderzoek loopt van februari tot en met april. Over de uitkomsten presenteren de jonge SP’ers een rapport.