Schoolgebouw Willem Beukelszoonstraat gemeentelijk monument

4 juli 2008

Schoolgebouw Willem Beukelszoonstraat gemeentelijk monument

De raad heeft 3 juli met een motie van de SP ingestemd om het college te verzoeken de aanwijzing tot beschermd monument weer ter hand te nemen en het gebouw aan de Willem Beukelszoonstraat 62 als gemeentelijk monument aan te wijzen. De motie was tevens medeondertekend door de fracties van GroenLinks en de PvdA.

Het schoolgebouw aan de Willem Beukelszoonstraat 62 is indertijd door de Vlaardingse monumentencommissie genomineerd als gemeentelijk monument. Echter op verzoek van de eigenaar, het Albeda College, die procedure is stopgezet. Dit omdat de eigenaar vanwege het onderwijs dat in het gebouw werd gegeven met regelmaat verbouwingen moest uitvoeren. De noodzaak om daarbij telkens een monumentenvergunning aan te moeten vragen en de onmogelijkheid om vergunningsvrij te kunnen verbouwen zouden daarbij voor hem bezwaarlijk zijn. De eigenaar is nu voornemens het schoolgebouw te verkopen, waarmee de eertijds geopperde bezwaren zijn komen te vervallen.

De raad is van mening dat het gebouw aan de Willem Beukelszoonstraat 62 van buitengewoon monumentaal belang is voor de gemeente Vlaardingen.

MOTIE

De raad van de gemeente Vlaardingen in vergadering bijeen op 2 juli 2008;

Behandelende de Voorjaarsnota 2008,

Overwegende dat;
Het schoolgebouw aan de Willem Beukelszoonstraat 62 indertijd door de Vlaardingse monumentencommissie was genomineerd als gemeentelijk monument en Burgemeester en Wethouders de aanwijzingsprocedure hadden aangevangen,

Dat op verzoek van de eigenaar, het Albeda College, die procedure is stopgezet,