SP presenteert onderzoek naar joodse begraafplaats

22 oktober 2008

SP presenteert onderzoek naar joodse begraafplaats

Irene Hoekstra
Onderaan de Westlandseweg ligt sinds 1864 een joodse begraafplaats. Momenteel is er weinig van terug te zien, maar eind 19de eeuw zijn hier naar alle waarschijnlijkheid tientallen mensen begraven. Met het verdwijnen van de zelfstandige Israëlitische gemeenschap uit Vlaardingen is de begraafplaats in de vergetelheid geraakt. Begin vorige eeuw maakte de gemeente met deze gemeenschap afspraken over het behoud en onderhoud van de begraafplaats. Meerdere van deze zijn tot op de dag van vandaag niet nagekomen.

De SP is gestuit op een aantal afspraken uit 1940 tussen het gemeentebestuur en de Nederlands Israëlitische gemeente Rotterdam. In deze notariële akte ligt vastgelegd dat er een gezamenlijk monument zou komen voor de aldaar begraven kinderen. Tevens is overeengekomen dat wanneer er zich buiten de huidige omheining graven bevinden de begraafplaats naar haar oorspronkelijke omvang wordt teruggebracht. Deze afspraken konden door verschillende redenen niet nagekomen worden. Dankzij onderzoek van de gemeentearchivaris en de SP, en gezien de huidige grondradartechnieken, moet het mogelijk zijn om als nog tot het nakomen van de afspraken te komen.

Vandaag heeft de SP een notitie gepresenteerd over haar bevindingen. Daarnaast heeft de fractie bij de gemeenteraad een voorstel ingediend om een monument op te richten voor de kinderen en een grondradaronderzoek uit te laten voeren om vast te kunnen stellen of er buiten het huidige veld nog meerdere lichamen liggen begraven.

Lees hier het rapport: 'De joodse begraafplaats' (PDF, 3,41MB)

Initiatiefvoorstel
R. nr.

Gewijzigd initiatiefvoorstel aan de gemeenteraad inzake het herstellen van de joodse begraafplaats

Vlaardingen, 18 november 2008

Bijlage: Rapport 'De joodse begraafplaats'

Aan de gemeenteraad

Aanleiding
In het verleden zijn er afspraken gemaakt tussen de gemeente Vlaardingen en de joodse gemeenschap inzake het voortbestaan van de joodse begraafplaats aan de Schiedamseweg. Als gevolg van verschillende oorzaken zijn een groot deel van deze afspraken tot op heden nog niet nagekomen. De SP-fractie vindt het voor de hand liggen, dat hier alsnog gehoor aan zal worden gegeven.

Toelichting
Op 9 februari 1940 hebben vertegenwoordigers van de Nederlands Israëlitische Gemeente te Rotterdam en vertegenwoordigers van de gemeente Vlaardingen middels een notariële akte een overeenkomst gesloten over een grondruil. De Nederlands Israëlitische Gemeente is eigenaar geworden van een perceel van twee aren en vijf centiaren (huidige omvang begraafplaats), en de gemeente Vlaardingen is eigenaar geworden van een perceel van zes aren en vijfentachtig centiaren (voormalig deel van de begraafplaats). Deze ruil heeft plaatsgevonden onder een aantal strikte voorwaarden, te weten onder andere;
• Dat de aanwezige grafstenen voor rekening der gemeente Vlaardingen zullen worden hersteld en voor de andere graven een gemeenschappelijke steen zal worden geplaatst met vermelding van de namen van de aldaar begraven kinderen.
• Dat indien ooit mocht blijken dat zich in het vrijgekomen stuk grond een graf mocht bevinden, de afbakening rond het perceel zal worden uitgebreid tot de oorspronkelijke omvang van de begraafplaats.
Aangezien deze voorwaarden tot op heden niet zijn nagekomen is de SP-fractie van mening dat het gemeentebestuur als nog deze afspraken zou moeten nakomen.

Wijziging
Uit het onderzoek van de gemeentearchivaris en het rapport van de SP blijkt dat er lichamen buiten de huidige omheining liggen. Na overleg en overeenstemming met het college blijkt de bewijsvoering van een grondradaronderzoek niet noodzakelijk is.

Globale financiële consequenties
Met het uitbreiden van de afbakening en het plaatsen van de gedenksteen zijn kosten gemoeid die afhankelijk zijn van de keuzen van het uitvoerende orgaan, te weten het college.

Voorstel
Gezien het voorgaande stellen wij u voor:
1. Het college te verzoeken de joodse begraafplaats terug te brengen in de precieze, en oorspronkelijk grotere, omvang.
2. Het college op te dragen op het perceel een gemeenschappelijke gedenksteen te plaatsen met daarop vermelding van de aldaar begraven overledenen.

De gemeenteraadsfractie van de SP,

A.J. Hoekstra I.E. Wijker

A.A. van Marsbergen E. Toering

R.nr.:

Besluit van de gemeenteraad van Vlaardingen

De gemeenteraad van Vlaardingen;

Gelezen het initiatiefvoorstel van de SP-fractie van 18 november 2008, R, nr. ;

Overwegende dat er een aantal afspraken uit de notariële akte van 9 februari 1940, conform het raadsbesluit van 16 augustus 1938 tot op heden niet zijn nagekomen;

Besluit:

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Vlaardingen, gehouden op 27 november 2008.

De griffier, De voorzitter,

drs. W.G. Amesz mr. T.P.J. Bruinsma