Kamerlid Van Gerven bezoekt Vlietland Ziekenhuis

21 januari 2009

Kamerlid Van Gerven bezoekt Vlietland Ziekenhuis

Henk van GervenSP-Tweede Kamerlid Henk van Gerven bezoekt aanstaande vrijdag het nieuwe Vlietland Ziekenhuis. Van Gerven is woordvoerder zorg in de Tweede Kamer en stelde eerder deze maand kritische vragen aan minister Klink over de overname van het ziekenhuis. Het Kamerlid zal tijdens het werkbezoek worden vergezeld door de Vlaardingse fractievoorzitter Arnout Hoekstra die recentelijk een spoeddebat over dit onderwerp heeft aangevraagd in de Vlaardingse gemeenteraad.

De SP maakt zich ernstige zorgen over de situatie waarin het Vlietland Ziekenhuis verkeert. Van Gerven riep vorige maand minister Klink van Volksgezondheid op een stokje steken voor de overname van het Schiedamse Vlietland Ziekenhuis door een coöperatie van onder andere zorgverzekeraar DSW. De Vlaardingse SP-fractie schreef een pleidooi aan de Vlaardingse, Maassluise en Schiedamse gemeentebesturen om gezamenlijk het ziekenhuis te redden.

Het Vlietland Ziekenhuis zegt deze stap onder andere genomen te hebben omdat het door te ambitieuze bouwplannen in financiële problemen is gekomen. Van Gerven: “In deze nieuwe marktsituatie komt het helaas vaker voor dat ziekenhuizen in financiële problemen komen en op zoek moeten gaan naar geld. Dan kunnen ze inderdaad terecht komen bij private zorgverzekeraars.” De Tweede Kamer heeft voor de kerst nog uitgesproken dat een fusie tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen onwenselijk is.

Tweede Kamerlid Henk van Gerven is woonachtig in Oss en was voorheen respectievelijk huisarts en wethouder.