Publieke discussie over toekomst zorg en ziekenhuis

23 januari 2009

Publieke discussie over toekomst zorg en ziekenhuis

De SP organiseert op 2 februari een politiek café over de toekomst van Vlietland Ziekenhuis en de gezondheidszorg in met name Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Op deze avond in de Vlaardingse Stadsgehoorzaal zullen DSW-directeur Chris Oomen en Tweede Kamerlid Henk van Gerven met elkaar in discussie gaan over de zorg en het ziekenhuis. Er is deze avond tevens een muzikaal optreden van percussie-groep Bambata en een historische inleiding van Frans Assenberg.

Een coöperatie van onder andere zorgverzekeraar DSW is voornemens te investeren in het noodlijdende Vlietland Ziekenhuis. Het ziekenhuis is in financiële problemen gekomen doordat de nieuwbouw in Schiedam Nieuwland vele malen duurder is uitgevallen dan verwacht. Het ziekenhuisbestuur is uiteindelijk op een financieringsmogelijkheid gestuit die zowel nieuw- als politiek gevoelig is: een ziekenhuisovername door een zorgverzekeraar heeft in Nederland nog nooit eerder plaatsgevonden en de Tweede Kamer heeft voor de kerst nog uitgesproken dat een fusie tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen onwenselijk is.

De avond wordt georganiseerd door de SP-afdelingen van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam maar zal een objectief karakter hebben. Het is de SP hiermee niet te doen om de bestuurders van haar plannen te overtuigen, maar om de bevolking te betrekken bij belangrijke politieke keuzes en bewust te maken van de ideologische discussie over de toekomst van de gezondheidszorg. De toegang is gratis en iedereen is van harte welkom.