Hoekstra lijstduwer Europa

22 februari 2009

Hoekstra lijstduwer Europa

Irene Hoekstra
De partijraad van de SP heeft zaterdag het programma en de kandidatenlijst voor de Europese Verkiezingen vastgesteld. De 53-jarige Rotterdammer Dennis de Jong is gekozen tot lijsttrekker.
De SP gaat de verkiezingen van komend voorjaar in met de slogan “ Nederland wil minder Brussel”. De Vlaardingse fractievoorzitter Arnout Hoekstra staat eveneens kandidaat.

De SP stemde met de voordracht in tijdens een partijraad in Amersfoort, het hoogste orgaan van de partij. De Jong zit in het bestuur van de Rotterdamse SP-afdeling. Hij werkt bij het ministerie van Buitenlandse Zaken als speciaal adviseur mensenrechten en bestuur.

De SP hoopt het aantal zetels in het Europarlement te verdubbelen van twee naar vier. Hoekstra staat kandidaat op plaats 27, het is dan ook verre van realistisch dat hij de gemeenteraad zal moeten verruilen voor het Europees Parlement. Arnout Hoekstra: “Het is niet mijn doel om Vlaardingen te verlaten voor Brussel, maar om Brussel naar Vlaardingen te halen. Door een lokale kandidaat kunnen we het verre en afstandelijke Brussel dichtbij halen, en kunnen we als SP laten zien dat het met veel minder Europese bemoeienis kan en moet.”

De Europese Verkiezingen vinden plaats op donderdag 4 juni. Tot die tijd zal de SP-afdeling Vlaardingen allerlei activiteiten organiseren om de bevolking van Vlaardingen duidelijk te maken waar ze voor stemmen, en wat de SP van plan is om in Brussel aan de orde te stellen.