Hoge afvaltarieven slechte deal?

13 maart 2009

Hoge afvaltarieven slechte deal?

Vlaardingse zak is een dure zak.
Zowel in Schiedam als in Vlaardingen wordt het vuil door Irado opgehaald, en door de AVR verbrandt. In Schiedam betaal je 'slechts' 278,88 euro aan afvalstoffenheffing, in Vlaardingen betaal je maarliefst 322,20€. Ook de prijsstijging ten opzichte van vorig jaar is in Vlaardingen hoger in Schiedam. De SP wil graag weten hoe dit komt, of dit het gevolg is van een slechte deal met Vlaardingen, of dat de wethouder van Schiedam mogelijk een veel betere prijs heeft weten af te spreken. De SP diende hierover vandaag de volgende vragen in:

College van Burgemeester en Wethouders
Westnieuwland 6
3131 VX Vlaardingen

Vlaardingen, 13 maart 2009

Schriftelijke vragen volgens artikel 36 van het Reglement van Orde

Betreft: Verhoging gemeentelijke lasten (afvalstoffenheffing)

1.Heeft u kennisgenomen van het artikel in het Algemeen Dagblad over de verhoging van de gemeentelijke lasten in het Waterweggebied?

2.Is het juist dat meerpersoonshuishoudens in Vlaardingen 322,20€ aan afvalstoffenheffing betalen, en in Schiedam slechts 278,88€?

3.Is het juist dat meerpersoonshuishoudens in Vlaardingen een verhoging van 3,1% op de afvalstoffenheffing betalen, en dit in Schiedam slechts 2,9% betreft?

4.Is het juist dat zowel de inzameling als de verwerking van afval zowel in Vlaardingen als in Schiedam door dezelfde bedrijven wordt uitgevoerd?

5.Hoe kan het zo zijn dat zowel de tarieven als de procentuele prijsstijging in Vlaardingen aanzienlijk hoger ligt dan in Schiedam?

6.In hoeverre is de prijs en prijsstijging afhankelijk van het onderhandelingsresultaat tussen de gemeente en de afvalverzamelende- en verwerkende bedrijven? En hoe verhouden zich de onderhandelingsresultaten die de Vlaardingse portefeuillehouder heeft geboekt met de resultaten die de Schiedamse portefeuillehouder heeft geboekt?

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

namens de SP-fractie,