h

Gemeente faalt bij inname uitkeringsaanvragen

26 april 2009

Gemeente faalt bij inname uitkeringsaanvragen

De afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Vlaardingen handelt niet in overeenstemming met de wetgeving en de huidige stand van de jurisprudentie bij het innemen van uitkeringsaanvragen. Een aanvrager ontvangt niet altijd een ontvangstbewijs bij het inleveren van gegevens, zodat bij aanvechten van een afwijzing de bewijsvoering erg lastig in orde is te brengen. Daarnaast is het bij de gemeente niet gebruikelijk wanneer iemand duidelijk maakt een uitkeringsaanvraag te willen doen deze ook daadwerkelijk wordt ingenomen. Dit concludeert de commissie bezwaarschriften. De SP is geschrokken en heeft het college om opheldering gevraagd.

De kamer sociale zekerheidszaken van de commissie voor bezwaarschriften uit in haar jaarverslag over 2008 kritiek op een aantal misstanden bij de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Vlaardingen. Zo ontvangt een aanvrager niet altijd een ontvangstbewijs bij het inleveren van gegevens, zodat de bewijsvoering erg lastig is op het moment dat de aanvrager een afwijzing wil aanvechten. Daarnaast constateert de commissie dat het in Vlaardingen niet gebruikelijk is dat wanneer iemand duidelijk maakt een uitkeringsaanvraag te willen doen deze ook daadwerkelijk wordt ingenomen. Hiermee handelt de gemeente in strijd met de wet en de reeds bestaande jurisprudentie.

SP-raadslid Ingrid Wijker is erg geschrokken van deze manier van handelen en heeft het college daarom om opheldering gevraagd. “Ik wil weten of het college hier al eerder van op de hoogte was, en of ze inmiddels haar zaakjes weer op orde heeft. Mensen die op ongelukkige wijze afhankelijk worden van een uitkering mogen niet ook nog eens de dupe worden van ondeugdelijk beleid.” Aldus Ingrid Wijker, raadslid en woordvoerder Sociale Zaken namens de SP.

-----------
Schriftelijke vragen:
College van Burgemeester en Wethouders
Westnieuwland 6
3131 VX Vlaardingen

Vlaardingen, 26 april 2009

Betreft: schriftelijke vragen volgens het Reglement van Orde, artikel 36: Inname van uitkeringsaanvragen

Geacht college,

De kamer sociale zekerheidszaken van de commissie voor bezwaarschriften uit in haar jaarverslag over 2008 kritiek op een aantal misstanden bij de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Vlaardingen. Zo ontvangt een aanvrager niet altijd een ontvangstbewijs bij het inleveren van gegevens, zodat de bewijsvoering erg lastig is op het moment dat de aanvrager een afwijzing wil aanvechten. Daarnaast constateert de commissie dat het in Vlaardingen niet gebruikelijk is dat wanneer iemand duidelijk maakt een uitkeringsaanvraag te willen doen deze ook daadwerkelijk wordt ingenomen. Hiermee handelt de gemeente in strijd met de wet en de reeds bestaande jurisprudentie.

De leden van de SP fractie zijn geschokt door deze conclusie van de commissie voor bezwaarschriften, en hebben daarom een aantal vragen u:

• Hebt u kennisgenomen van het Jaarverslag 2008 van de Commissie bezwaarschriften, en de door de kamer sociale zekerheidszaken aangemerkte misstanden?

• Was u vooraf aan dit verslag op de hoogte van het feit dat u in strijd met de wetgeving en de huidige stand van jurisprudentie handelt? Zo nee, kunt u toelichten hoe dit heeft kunnen geschieden? Zo ja, hebt u maatregelen genomen? en zo ja, welke?

• Wordt naar aanleiding van deze conclusie nu wel in lijn met de wet en jurisprudentie gehandeld? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, bent u bereidt dit alsnog te doen?

• Hebt u het afgiftebeleid van ontvangstbevestigingen naar aanleiding van de conclusie van de commissie bezwaarschriften aangescherpt? Kunt u dit nader toelichten?

• Wat betekenen deze conclusies van de bezwaarschriften commissie voor de aanvragers die door dit nalatig handelen zijn benadeeld?

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Namens de SP-fractie,

Ingrid Wijker
raadslid SP

U bent hier