Bewoners VOP richten huurderscomité op

17 juni 2009

Bewoners VOP richten huurderscomité op

Vanavond hebben bewoners uit de Vetternoordspolder het ‘Huurdersbelangencomité VOP’ opgericht. De bewoners zijn het slechte onderhoud van de corporatie zat en hebben de handen ineen geslagen. De huurwoningen in ondermeer de Mozartlaan, Beethovensingel en Vettenoordsestraat hebben door het slechte onderhoud last van vocht- en isolatieproblematiek.

Huurders uit voornamelijk de Mozartlaan, Beethovensingel en Vettenoordsestraat waren vanavond naar het afdelingskantoor van de SP aan de Broekweg getogen om te praten over de klachten over hun woningen. Het bleef echter niet bij praten alleen. Onder luid applaus werd uiteindelijk een heus huurderscomité opgericht.

De bewoners klagen voornamelijk over de problemen die veroorzaakt worden door lekkage. Vocht, schimmel, stank, ongedierte en schade aan persoonlijke eigendommen zijn het gevolg van het slechte onderhoud. Ook worden gaten, kieren en slechte beglazing als grote boosdoener van veel ergernissen genoemd. De afgelopen jaren zijn er door de corporatie geen energiebesparende maatregelen genomen waardoor tocht en tempratuur het woongenot verminderen en de energienota doet stijgen.

Het comité wordt ondersteund door de plaatselijke SP afdeling. Arnout Hoekstra is aangesteld als adviseur om de bewoners bij te staan in hun strijd voor fatsoenlijke huisvesting. Hoekstra is fractievoorzitter in de Vlaardingse gemeenteraad en is daarnaast voor de SP werkzaam in de Tweede Kamer als beleidsmedewerker volkshuisvesting.