Peperdure splinternieuwe pot zit op slot

7 juni 2009

Peperdure splinternieuwe pot zit op slot

Omwonenden, marktkooplui en winkelendpubliek zijn het zat. Al maanden zit het peperdure en gloednieuwe openbare toilet aan de Van Riebeeckstraat op slot. Het gevolg: ongemakkelijke situaties en overlast van wildplassers in straten en stegen achter het voormalig V&D-gebouw. De SP neemt deze klachten hoog op en heeft inmiddels het college om opheldering gevraagd. “In het belang van iedereen moet deze voorziening weer operationeel worden. Het duurt allemaal veel te lang, ik eis daarom dat de gemeente alles op alles zet op het publieke toilet zo snel mogelijk te herstellen.” Aldus Arnout Hoekstra, fractievoorzitter van de SP.

Bij de behandeling van de tweede voortgangsrapportage 2005 heeft de gemeenteraad het college toestemming gegeven om 50.000 euro beschikbaar te stellen voor de realisatie van een openbaar toilet bij de parkeergarage Liesveld. De SP is een groot voorstander van dergelijke publieke faciliteiten in de openbare ruimte. Uit diverse klachten die de SP hebben doen bereiken blijkt echter dat dit toilet al maanden niet meer toegankelijk en operationeel is. Het gevolg hiervan is dat veel buurtbewoners overlast ondervinden van wildplassers in stegen en straten in de omgeving van de parkeergarage. Ook marktkooplieden en bezoekers van het winkelcentrum zijn de dupe van dit manco.

De SP onderschrijft de kritiek van de omwonenden, marktkooplui en consumenten en is teleurgesteld dat het toilet kort na de realisatie al buiten gebruik is, en hebben daarom schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld. Fractievoorzitter Arnout Hoekstra wil weten hoe het kan dat het gloednieuwe en peperdure openbare toilet nu al geruime tijd buiten gebruik is. Daarnaast verzoekt hij het college alles in werking wil stellen om deze publieke toiletvoorziening weer operationeel te krijgen om zo het consumentengemak te verbeteren en de overlast voor omwonenden te beperken.

**Update, lees ook de merkwaardige reactie van de PvdA: AD.nl: Pissig discussiëren over openbaar toilet

------ Schriftelijke vragen

College van Burgemeester en Wethouders
Westnieuwland 6
3131 VX Vlaardingen

Vlaardingen, 7 juni 2009

Betreft: schriftelijke vragen volgens het Reglement van Orde, artikel 36: openbaar toilet Van Riebeeckstraat.

Geacht college,

Bij de behandeling van de tweede voortgangsrapportage 2005 heeft de gemeenteraad het college toestemming gegeven om 50.000 euro beschikbaar te stellen voor de realisatie van een openbaar toilet bij de parkeergarage Liesveld. De leden van de SP-fractie spreken zich positief uit over dergelijke publieke faciliteiten in de openbare ruimte. Uit diverse klachten die ons hebben doen bereiken blijkt echter dat dit toilet al enige maanden niet meer toegankelijk en operationeel is. Het gevolg hiervan is dat veel buurtbewoners overlast ondervinden van wildplassers in stegen en straten in de omgeving van de parkeergarage. Ook marktkooplieden en bezoekers van ons winkelcentrum zijn de dupe van dit manco.

De leden van de SP-fractie onderschrijven de kritiek van omwonenden, marktkooplui en consumenten en zijn teleurgesteld dat het toilet kort na de realisatie al buiten gebruik is, en hebben daarom aan u de volgende vragen;

• Is het juist dat het gloednieuwe en peperdure openbare toilet bij de parkeergarage Liesveld al geruime tijd buiten gebruik is? Zo ja, hoelang is hier al sprake van en wat is hier de oorzaak van?
• Onderschrijft u de kritiek en teleurstelling van omwonenden, consumenten en passanten op de huidige situatie?
• Bent u bereid alles in werking te stellen om deze publieke toiletvoorziening weer operationeel te krijgen en daarmee het consumentengemak te verbeteren en de overlast voor omwonenden te beperken? Zo ja, op welk termijn denkt u de voorziening weer toegankelijk te maken?

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Namens de SP-fractie,