SP-Kamerlid wil opheldering over Vlietland

17 juni 2009

SP-Kamerlid wil opheldering over Vlietland

Henk van Gerven

SP-Tweede Kamerlid Henk van Gerven zal volgende week de situatie rondom het Vlietland Ziekenhuis in de Kamer aan de orde stellen. Het ziekenhuis kampt met een maandelijks verder oplopend miljoenen tekort. Van Gerven wil dat er alles er aan gedaan wordt om een faillissement te voorkomen. “Links om of rechts om moet worden voorkomen dat Vlietland failliet gaat”, aldus Van Gerven.

Woensdag 24 juni komt de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een algemeen overleg met minister Klink te spreken. SP-Tweede Kamerlid Henk van Gerven heeft reeds aangegeven een deel van zijn spreektijd aan de problemen rondom het Vlietland Ziekenhuis te besteden.

Vandaag bracht de krant Groot Vlaardingen naar voren dat het personeel reeds onder het pakket met bezuinigingsmaatregelen heeft te kampen. Zo zouden volgens de krant alle inleenklachten naar huis zijn getuurd, worden er geen overuren meer uitbetaald en wordt er 10 procent van het salaris ingehouden. Het personeel is bang dat er op korte termijn ook onder het vaste personeel ontslagen zullen vallen.

Henk van Gerven pleit dat het zo ver niet mag komen. Van Gerven: “Links om of rechts om moet worden voorkomen dat Vlietland failliet gaat. Dat is in het belang van de bevolking die goede en bereikbare ziekenhuiszorg verdient. Als we banken niet failliet laten gaan, dan toch zeker ook ziekenhuizen niet die van groot belang zijn voor de leefbaarheid van Schiedam en Vlaardingen.”

Het SP-Kamerlid is bijzonder begaan met het lot van het ziekhuis, personeel en de patiënten. Eerder dit jaar bracht hij een werkbezoek aan het splinternieuwe ziekenhuis en was hij te gast bij het politiek café van de Vlaardingse SP-afdeling over de coöperatieplannen. Ook stelde hij Kamervragen naar aanleiding van de dubieuze opslag van de patientendossiers.