De Vlaardinger als maat der dingen

1 juli 2009

De Vlaardinger als maat der dingen

Een visie op wederopbouw ten tijde van financiële crisis en economische recessie

Nu wij door onverantwoorde financiële avonturen met graaien en bonussen uitdelen in een economische en financiële crisis terecht zijn gekomen is het belang van het versterken van het publieke belang groter dan ooit. Overheid, bedrijfsleven en inwoners dienen meer dan ooit de handen ineen te slaan om onze publieke voorzieningen overeind te houden en beter te maken om de welvaart in onze stad voor de toekomst zeker te stellen. Meer dan ooit is het belangrijk om gezamenlijke doelen te stellen en een duidelijke visie te hebben op de wederopbouwperiode die voor ons ligt. De SP heeft ideeën en een visie op wat komen gaat. Het is de mens en de menselijke maat die volgens ons centraal zal moeten staan bij de wederopbouw van onze economie en de herijking van de morele uitgangspunten waarop wij mensen met elkaar dienen om te gaan.

Wij zien Vlaardingen als een stad waarin een ieder de zorg krijgt die hij verdient, een dak boven het hoofd heeft, aan het werk kan, maar ook wordt opgevangen wanneer gezondheid, huisvesting en inkomen even niet meer zo vanzelfsprekend zijn. De waarborging en zekerheid op werkgelegenheid, volkshuisvesting en gezondheidszorg vragen dus naar ons inzicht de hoogste prioriteit.

De SP heeft een toekomst voor ogen waarbij ieder kind naar school gaat, en deze niet eerder verlaat voordat het een vak heeft geleerd en een startkwalificatie heeft verdiend. Ieder kind heeft het recht op gelijkwaardige kansen om zichzelf tot een opgeleid volwassen Vlaardinger te ontwikkelen. Onderwijs moet onder de beste omstandigheden kunnen worden gegeven waarbij het belang van het kind te allen tijde centraal staat.

Naast school en werk moet ook de vrije tijd binnen het Vlaardingse goed besteed kunnen worden. Sporten, spelen, recreëren, uitgaan en hangen, alles moet mogelijk zijn, zij het zo veilig mogelijk en met zo min mogelijk overlast. Sportaccommodaties moeten in de wijk beschikbaar zijn, velden goed onderhouden en kleedkamers ruim en schoon. Minimaal 3 procent van het bebouwde oppervlak zal uit schone en veilige speelvoorzieningen bestaan. Het Hof en de Broekpolder moeten worden opgewaardeerd en het horeca-aanbod is gevarieerd en voorziet in de vraag naar een bioscoop. Voor jongeren zijn er voldoende hangplekken waar zij kunnen hangen zonder anderen tot last te zijn.

Om in onze eigen energiebehoefte te kunnen voorzien hebben wij mondiaal - en dus ook in Vlaardingen – bewust te worden van ons energieverbruik en van de wijze waarop deze energie wordt verwekt. Gezamenlijk zullen wij energie moeten besparen en energie duurzaam moeten opwekken. Gezamenlijk staan wij voor een opdracht voor de energievoorziening van ons nageslacht. Meer investeren in energiebesparende maatregelen in de gebouwde omgeving en intensiever opwekking van duurzame energie toepassen in onontkoombaar.

Iedere uithoek van onze gemeente moet voor een ieder bereikbaar zijn. Zowel de vrijwel verlaten Broekpolder als de soms overdrukke binnenstad moet met openbaarvervoer, per auto, fiets of te voet optimaal bereikbaar zijn. Het heeft de voorkeur alternatieven voor de auto voorop te stellen om parkeer, milieu en verkeersproblemen terug te dringen.

De SP ziet het Zomerterras ook de komende tien jaar nog gewoon in Het Hof plaatsvinden, zo ook worden andere culturele festiviteiten in de bebouwde omgeving opgevangen en niet verbannen naar achter de stadspoorten. Historische gebouwen en het historische karakter van Vlaardingen dienen op alle mogelijke manieren behouden te blijven.

Als SP gaan wij de komende jaren voor een Vlaardingen waarin geen enkele Vlaardinger door sloop of woningnood de stad hoeft te verlaten. Wij propaganderen een stad met een historisch karakter die ook voor de gewone man en het huishouden met een smalle beurs een plaats biedt. Ons doel is om Vlaardingen weer ouderwets gezellig te maken met hedendaagse voorzieningen. Een stad waar je trots op bent en die je nooit meer wilt verlaten, dat is Vlaardingen volgens de SP.

Arnout Hoekstra,
Fractievoorzitter SP
(Dit opinieerende artikel is op 1 juli 2009 gepubliceerd in het Groot Vlaardingen)