Ravage gesaneerd na vragen SP

19 juli 2009

Ravage gesaneerd na vragen SP

Stahlie
Vorige week – 8 juli – stelde Alke van Marsbergen schriftelijke vragen over de ravage op het voormalig Stahlieterrein. Het bedrijfspand van Stahlie brandde op 25 april geheel af, bij de brand kwam asbest vrij. Het na de brand in de omgeving belande asbesthoudende materiaal werd de zelfde dag met alle zorg opgeruimd. Het puin op het terrein van Stahlie zelf bleef echter ongeroerd. Tot vorige week. Vrijwel direct na dat de SP de kwestie aan de orde stelde zijn ook de laatste puinresten opgeruimd.

SP-raadslid Alke van Marsbergen vroeg bij het college om opheldering nadat het SP-Milieualarmteam na klachten uit de omgeving ontdekte dat al maanden puin achter hekken lag wat vermoedelijk asbest bevat. Delen van dit puin verspreide zich door de wind door de wijde omgeving. De SP bekoort zich om de gezondheid van de werknemers bij bedrijven rondom het voormalige gebouw van Stahlie Automaterialen en ging over tot actie.

Willem de Man van het SP Milieualarmteam is blij met het snelle handelen maar blijft zich verbazen over het feit dat het zo lang heeft moeten duren. De Man: “Maandenlang hebben werknemers van omliggende bedrijven zich zorgen gemaakt. Nu de politiek zich er mee bemoeit kan er ineens wel snel worden gehandeld.” De SP wacht eerst de officiële beantwoording van de schriftelijke vragen af, waarna de partij zich zal beramen op structurele oplossingen die dergelijke gezondheidsrisico’s in de toekomst kunnen voorkomen.