SP wil gemeentelijke garantstelling voor Vlietland ziekenhuis

30 augustus 2009

SP wil gemeentelijke garantstelling voor Vlietland ziekenhuis

SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra pleit ervoor dat de gemeente Vlaardingen garant staat voor de solvabiliteit van het Vlietland ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft van begin af aan veel tegenslag gekend waardoor het momenteel in serieuze problemen verkeerd. Minister Ab Klink (volksgezondheid) heeft inmiddels laten weten niet van plan te zijn om het ziekenhuis te steunen. De SP wil hoe dan ook voorkomen dat het ziekenhuis haar deuren moet sluiten en roept daarom op tot een financiële waarborging vanuit de gemeente.

In maart 2009 diende de SP al een motie in om het ziekenhuis te steunen door in een coöperatie met zorgverzekeraar DSW te participeren. Slechts de leden van de SP en ChristenUnie / SGP steunde deze motie. De overige partijen keken weg naar Den Haag. Nu blijkt dat ook het kabinet voor haar verantwoordelijkheid wegduikt.

Minister Klink wijst in zijn brief naar de zorgverzekeraars die het ziekenhuis overeind zouden moeten houden. Verder stelt Klink dat het Vlietland niet noodzakelijk is voor de levering van cruciale zorg. De Vlaardingse SP-fractie acht het voortbestaan van het ziekenhuis in vele opzichten wél noodzakelijk voor de regio. “Ziekenzorg is een belangrijke publieke functie waarbij de kwaliteit en garantie geen enkel risico mag lopen. Het prachtige en spiksplinternieuwe Vlietland Ziekenhuis mag onze regiobewoners onder geen geding worden ontnomen”, aldus Hoekstra.