Toch weer megakermis op Holierhoek

28 februari 2010

Toch weer megakermis op Holierhoek

In oktober 2009 beklaagde omwonenden van het kleinschalige winkelcentrum over de aanwezigheid van de kermis. De kermis was tijdelijk naar de Holy verplaatst omdat er met het herinrichting van het Veerplein geen plaats voor was is het centrum. De burgemeester meldde dat er in februari alleen een kinderkermis zou plaatsvinden. Dit is echter niet het geval. SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra: ‘Het gaat hier niet om slechts een draaimolentje en een suikerspinnenkraam, dit is een megakermis en de omwonenden hebben hier gigantisch last van.’ De SP heeft inmiddels opheldering gevraagd van de burgemeester.

De SP wil ondermeer van de burgemeester weten hoe het kan dat er maximaal een kinderkermis is beloofd, en dat er uiteindelijk toch een megakermis is gekomen. Ook wil de SP weten wat er gedaan gaat worden om herhaling te voorkomen en of de omwonenden geïnformeerd worden over de aanleiding van deze vreemde situatie.

Zie hieronder de schriftelijke vragen:

College van Burgemeester en Wethouders
Westnieuwland 6
3131 VX Vlaardingen

Vlaardingen, 24 februari 2010

Betreft: Schriftelijke vragen volgens art. 36 van het Reglement van Orde aan het college over de kermis op de Holiërhoek.

Geachte burgemeester en wethouders,

In een brief1) aan de raad schreef burgemeester Bruinsma na klachten van omwonenden dat de kermis niet meer op de Holiërhoek zal plaatsvinden. Dit met uitzondering van een kinderkermis van 24 februari t/m 28 februari. De omwonenden hebben echter opgemerkt dat er wederom sprake is van een reguliere kermis die zelfs van grotere omvang is dan de vorige keer. De leden van de SP-fractie hebben hierover een aantal vragen.

1. Is het juist dat er op de Holiërhoek momenteel – in tegenstelling tot de inhoud van uw brief1) – een grotere kermis is dan in oktober 2009, en dat dit geen kinderkermis betreft? Zo ja, hoe kan dat, wat gaat u daar aan doen en hoe gaat u herhaling in de toekomst voorkomen? Zo nee, kunt u de omvang van deze kermis samenvatten, en hoe zou u deze kermis betitelen?
2. Bent u voornemens de omwonenden te informeren en uitleg te geven over deze vreemde en verwarrende situatie?

In afwachting op uw antwoord verblijf ik,

Namens de leden van de SP-fractie,

Arnout Hoekstra,
Fractievoorzitter SP Vlaardingen