SP in de Vlaardingse gemeenteraad

10 maart 2010

SP in de Vlaardingse gemeenteraad

Sinds 1974 doet de SP mee aan de Vlaardingse gemeenteraadsverkiezingen. Sinds die tijd heeft de partij een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Hier vindt u een historische terugblik op deze raadsdeelname in chronologische volgorde.

1974 - 1978 In 1974 doet de SP voor het eerst mee met de Vlaardingse gemeenteraadsverkiezingen, helaas haalde zij toen onvoldoende stemmen (2%) om zelfstandig een zetel te kunnen bemachtigen. De lijsttrekker voor deze verkiezingen was Remi Poppe.

1978 - 1982 In 1978 komt de SP voor het eerst in de Vlaardingse gemeenteraad, via een verbinding met de PSP. Deze combinatie PSP/SP was goed voor 3,3% van de stemmen en daarmee net voldoende voor één zetel. In de eerste helft van de raadsperiode neemt Leo Zeef namens de PSP plaats op de zetel. In de tweede helft, vanaf 1980, werd deze zetel bezet door Remi Poppe die vervolgens tot en met 1994 fractievoorzitter van de SP zal blijven.

SP-fractievoorzitter Remi Poppe in 1987.SP-fractievoorzitter Remi Poppe in 1987.

1982 - 1986 In 1982 komt de SP zelfstandig in de raad met direct twee zetels (5,6% van de uitgebrachte stemmen). De fractie bestond uit Remi Poppe en Mieke Paalvast. Mieke Paalvast stopt om gezondheidsredenen in 1984 en wordt opgevolgd door Arnold van Wezel.

1986 - 1990 In 1986 haalt de SP 14,6% van de in Vlaardingen uitgebrachte stemmen. De fractie breidt daarmee uit van twee naar vijf zetels. De fractie bestaat naast Poppe en Van Wezel uit Bertie Vugts-Middelburg, Willem Daalmeijer en Fred Trooster. In 1987 stopt Daalmeijer vanwege ernstige gezondheidsklachten en wordt opgevolgd door Joke Fial - van Wingerden.

1990 - 1994 Met de gemeenteraadsverkiezingen van 1990 weet de SP haar positie te stabiliseren door met 16% van de stemmen haar vijf zetels te behouden. Nieuw raadslid binnen de fractie is Joke Fousert. Verder bestaat de fractie uit Poppe, Vugts, Van Wezel en Fial. Van Wezel en Fial stappen halverwege de periode plotseling uit de SP-fractie en beginnen een eigen fractie.

1994 - 1998 Tot op heden waren de beste verkiezingen voor de Vlaardingse SP de verkiezingen van 1994. In dat jaar behaalde de partij zeven zetels en was daarmee de grootste partij van Vlaardingen. Nieuw in de fractie zijn op dat moment Ton van Immerseel, Martin Kappers, Hans Mellaart en Elly Lemson. De fractie bestaat op dat moment verder uit de reeds zittende leden Poppe, Vugts en Fousert.
In het zelfde jaar wist de SP ook twee Tweede Kamerzetels te bemachtigen. Deze landelijke overwinning betekende het vertrek van Remi Poppe uit de Vlaardingse gemeenteraad, om vanaf dat moment verder te strijden vanaf het Haagse Binnenhof. Poppe wordt opgevolgd door Tilly Hessels. In 1996 neemt ook Elly Lemson afscheid, Hugo Paalvast (geen familie van Mieke Paalvast) volgt haar op.

1998 - 2002 In 1998 zakte de SP terug naar 14,7% en moest daardoor twee zetels inleveren en viel weer terug op haar eerdere vijf zetels. Martin Kappers voert vanaf dit jaar de fractie als fractievoorzitter aan tot de verkiezingen van 2006. Verder bestaat de fractie uit Hugo Paalvast, Tilly Hessels-Voskuilen, Ann van der Pol - Merkenstein en Elly Lemson.

SP-fractievoorzitter Martin Kappers in 2002.

2002 - 2006 2002 was een roerig jaar. 8,2% van de uitgebrachte stemmen kwamen bij de SP terecht. Dit percentage leverde de partij drie zetels op. Een verlies van twee ten opzichte van de periode daarvoor. Ingrid Wijker treedt deze periode aan als nieuw raadslid. Ook wordt Ronald Wisse gekozen, die niet veel later tussentijds wordt opgevolgd door Hugo Paalvast.

Arnout HoekstraSP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra in 2006.

2006 - 2010 In 2006 klom de SP weer omhoog en behaalde 12,8% en daarmee vier zetels. Vanaf 2006 is Arnout Hoekstra de fractievoorzitter van de SP. De twee overige nieuwkomers deze periode zijn Alke van Marsbergen en Erica Toering. Ingrid Wijker vervolgt haar werk in deze voor haar tweede periode. Oud-raadslid Bertie Vugts-Middelburg functioneert deze periode op de achtergrond als fractieondersteuner.

2010 - 2014 2010 moest de partij weer een zetel inleveren en haalde met 9,1% drie zetels. Dit was mede het gevolg van nieuwe opkomende lokale partijen. De huidige fractie doet echter veel werk in en buiten de raad, de komende raadsverkiezingen zal de SP naar verwacht beter uit de bus moeten komen. Erica Toering moest door dit verlies haar zetel vaarwel zeggen, de overige drie zittende raadsleden Hoekstra, Wijker en Van Marsbergen behouden hun zetel.

Nadat na een jaar het college van PvdA, Leefbaar Vlaardingen, VVD, CDA, GroenLinks en StadsBelangen viel, vormde de SP samen met de PvdA, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie/SGP een coalitie. Op 29 juni 2011 trad de SP toe tot het college van burgemeester en wethouders. Fractievoorzitter Arnout Hoekstra werd die avond met 31 stemmen benoemd tot wethouder. Hoekstra was op dat moment 26 jaar en 7 maanden, en daarmee de jongste wethouder van Vlaardingen ooit. Van Marsbergen volgde Hoekstra op als fractievoorzitter, en de vrijgekomen zetel werd ingevuld door de benoeming van SP-raadslid Frank Hoogervorst. In 2013 nam Ingrid Wijker het fractievoorzitterschap over van Alke van Marsbergen.

2014 (vlnr): Arnout Hoekstra, Frank Hoogervorst, Kasper Vink, Diana Khader en Ingrid Wijker. Na de collegevorming neemt Arjan Sterenberg de zetel van Hoekstra over die door zijn wethoudersfunctie beschikbaar is gekomen.

2014 - 2018 De SP wint de verkiezingen en wordt met 13,7% van de stemmen weer de grootste partij van Vlaardingen. De uitslag is goed voor 5 zetels, dus een groei van 2 zetels. Raadsleden Ingrid Wijker en Frank Hoogervorst behouden hun zetel. Kasper Vink en Diana Khader worden als nieuwe raadsleden gëinstalleerd. Ook lijsttrekker Arnout Hoekstra wordt aanvankelijk op voorkeurstemmen als raadslid benoemd. Nadat hij als informateur en formateur namens de SP een college vormt met PvdA, D66, CDA en CU/SGP, wordt hij voor een tweede termijn benoemd als wethouder. De raadszetel van Hoekstra komt daardoor beschikbaar voor het nieuwe SP-raadslid Arjan Sterenberg. De fractie benoemd Kasper Vink tot fractievoorzitter.