Vernieuwde Veerplein na vier maanden al zooitje

15 oktober 2010

Vernieuwde Veerplein na vier maanden al zooitje

Kapotte en ontbrekende poller

Op 1 juni werd met veel tamtam het vernieuwde Veerplein heropend. Een prachtig plein ontworpen door de beste vakmensen en gemaakt met de beste materialen. Het was een grote investering in een van de markantste delen van onze stad. Vier maanden later is het plein een zooitje, aldus SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra: “Het plein er maar treurig en vervallen bij, de verkeersafsluiting, de fonteinen en de verlichting werken niet en er rijden auto’s waar dat niet mag.”

De verzinkbare pollers die het autoverkeer moeten tegenhouden werken niet, staan scheef in de grond of ontbreken. Het plein en het fietspad wordt gedurende de dag gebruikt voor laden en lossen, en als doorgaande weg. Auto’s en vrachtwagens rijden regelmatig over het plein, over de terrazzo-ruit, over het fietspad en trottoir, tussen het winkelend publiek en de spelende kinderen, om te kunnen keren of om de kortste route te nemen. De mooie fonteinen hebben in geen weken meer gefunctioneerd. De lichtmasten zijn deels defect. De verlichting van twee van de masten (ter hoogte van de achterzijde van de bibliotheek) zijn als gevolg van korstsluiting uitgebrand, waarna de brandweer moest uitrukken. De lampen hangen onder het armatuur uit en zijn niet hersteld. Er hangt een kabelhaspel van de ene mast naar de andere, waarvan het verdeelstation met contactdozen al weken in de naastgelegen boom hangt.

Haspel in boom

De SP heeft vragen gesteld en wil van het college weten waarom ze het zo heeft laten versloffen en of ze er nog wat aan gaat doen om er weer een mooi en gezellig plein van te maken.

Uitgebrandde lichtmast