College bezuinigt Vlaardingen kapot

26 januari 2011

College bezuinigt Vlaardingen kapot

Op 26 en 27 januari 2011 bespreekt de Vlaardingse gemeenteraad de begroting en de bezuinigingsvoorstellen van het college. Hieronder treft u de algemene beschouwing van de SP.

Algemene Beschouwingen begroting gemeente Vlaardingen 2011, Arnout Hoekstra, SP, 26 januari 2011

Solidariteit
Solidariteit is niet alleen voor tijden van economische voorspoed. Juist wanneer de jaren mager zijn is het een uitdaging om naar elkaar om te kijken. Een maatschappij kenmerkt haar mate van beschaving in de manier waarop de welvaart wordt verdeeld, in hoe de sterkeren zorgdragen voor de zwakkeren. Dat is wat ons ontwikkelde mensen veronderscheid van de barbaren. Juist nu is het tijd voor solidariteit.
Het tegenovergestelde van solidariteit is zelfredzaamheid. ‘Zoek het maar uit’, ‘Houd zelf je hoofd maar boven water.’ Zelfredzaamheid is de rode draad door de begroting. Individualisme, met z’n allen voor ons eigen.

De rechtse agenda
Van de VVD en Leefbaar Vlaardingen verrast mij dat niet. Van de PvdA, het CDA en GroenLinks destemeer. Van de VVD is bekend dat ze vinden dat iedereen aan zijn eigen lot moet worden overgelaten. Leefbaar Vlaardingen wethouder Ten Have rapte zich door de campagne heen op de van Gerrit Dekzeil gejatte melodie met de tekst: ‘Kom op voor uw eigen belang en kies Leefbaar Vlaardingen’. Daarom vraag ik nu graag aan de fractievoorzitter van deze rechtse partij, mevrouw Somers: Wat moet je nou? Als niks hebt? In deze wereld waar je steeds wordt genept?

Dak- en thuislozenopvang
Dat wordt nu inderdaad de grote vraag; Wat je nou moet als je niks hebt?
Van de bijna altijd volle dak- en thuislozenopvang moet de nachtopvang 10 van de 30 bedden inleveren en de dagopvang wordt gesloten. Als je diep in de problemen zit, en het enige wat je nog hebt schulden zijn – iets wat iedereen kan overkomen – dan word je door dit college overgelaten aan je eigen ‘zelfredzaamheid’. Zelfredzaamheid houdt in dit geval in: Slaap maar onder een brug en bedel of jat je maaltijd maar bijelkaar.

Economische crisis
De SP is niet blind voor de gevolgen van de economische crisis, een crisis die ontstaan is door het falen van het kapitalistische systeem. Er moet links of rechtsom geld bij, 17 miljoen om precies te zijn. Het is vervelend te moeten constateren dat deze crisis misbruikt wordt om een rechtse agenda door te voeren. De sociale zekerheid wordt afgebroken onder het mom van noodzakelijke bezuinigingen. Als je naar de politieke ideologieën van VVD en Leefbaar kijkt komt die crisis wat hun betreft dus helemaal niet zo slecht uit. Dat GroenLinks, PvdA en CDA deze rechtse en asociale koers zomaar slikken verbaast mij enorm.

Afbraak en uitverkoop
De gemeentelijke organisatie is in zelfdestructieve staat. Een beetje alles wat wij als samenleving publiek bezitten wordt door de heren en dame politici achter de collegetafel verpatst en afgebroken. Zo’n beetje alles staat in de uitverkoop. Na morgenavond staat onder andere het volgende op Marktplaats te koop:
- 3 parkeergarages
- 1 begraafplaats
- De gemeentelijke afvalinzamelingsdienst Irado
- Een kampeerboerderij met camping

Versobering van vergoedingen en voorzieningen voor politici
Ik vraag me af of met we met deze hele marginalisering van de lokale overheid aan het eind van het jaar nog wel zes wethouders nodig hebben, en of met verkleining van de positie van de gemeente niet ook de vergoedingen voor politieke partijen, wethouders en raadsleden niet ook een beetje omlaag zou kunnen. Graag verneem ik of het college bereid is om een voorstel te komen om deze vergoedingen te versoberen. Ik overweeg hierover een motie in tweede termijn.

Kampeerboerderij
Het college heeft de vrijwilligersorganisatie Nivon laten weten de huurprijs voor de kampeerboerderij De Hoogkamer te verhogen van 9 duizend euro naar 75 duizend euro. Dat is meer dan acht keer zoveel als wat ze nu betalen! Dat is echt asociaal bestuur, en een bewuste actie van het college om deze unieke stadscamping de nek om te draaien, waarschijnlijk omdat ze die prachtige grond in groen liever verpatsen aan een projectontwikkelaar om er bungalows te bouwen. Villabezittende miljonairs leveren het college immers meer op dan eenvoudige kampeerders. Voorzitter, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit college bestaat uit harteloze boekhouders. Ik kan mij niet voorstellen dat de rest van de gemeenteraad akkoord gaat met deze asociale maatregel. Samen met de PvdA overweegt mijn fractie een motie om het college te verzoeken opnieuw met het Nivon te onderhandelen. Aan het eind van mijn betoog wil ik graag namens de kampeerders de voorzitter van de raad een petitie aanbieden met handtekeningen vrijwilligers die belangeloos al – in sommige gevallen tientallen jaren – het terrein onderhouden.

Parkeergarages
De parkeergarages genereren momenteel verlies. Het college stelt dat het beheren van parkeergarages een bedrijfsmatige activiteit betreft waartoe het bedrijfsleven uitstekend toe in staat is, en wil daarom de parkeergarages verkopen. De parkeergarages zijn in eigendom van de gemeente, maar worden al sinds de jaren ’90 beheerd door de Interparking Group. Dit bedrijf maakt deel uit van een consortium dat actief is in 8 Europese landen, waar het 575 parkeervoorzieningen met in totaal 276.000 parkeerplaatsen beheert. Hoe denkt het college dat een private ontwikkelaar de garage wel winstgevend kan maken? Is de wethouder het met mij eens dat dit alleen kan door de tarieven te laten stijgen en de service te verminderen? Zo nee, hoe dan wel?

De winaars en de verliezers
De winnaars van dit college zijn de rond- en bovenmodaal verdienende vrijgezellen, echtparen en vermogende senioren. Zij worden ontzien in de bezuinigingen. De gemeentelijke heffingen blijven gelijk en in hun voorzieningen wordt nauwelijks gesnoeid.
De verliezers zijn de jeugd, de jonge gezinnen, de minima en de ouderen met slechts een AOW of piepklein pensioen. Of het nu gaat om spelen, sporten, reizen, inburgeren, het vinden van werk en het krijgen van zorg en een fatsoenlijke maaltijd: deze mensen krijgen van dit college de rekening van de crisis.

Gemeentelijke heffingen
Er zijn ook andere maatregelen denkbaar om geld vrij te maken. Ten eerste slaat het nergens op dat de gemeentelijke heffingen niet hoeven te stijgen. Een inflatievolgendbeleid is het minste wat je kan doen, en een stijging is ook niet erg. Het is namelijk een utopie om te denken dat wanneer je de gemeentelijke heffingen niet verhoogd, de lasten niet zullen stijgen. Je kan dan wel een paar euro minder Ontroerend Zaak Belasting betalen, maar als je kinderen geen zwemles en geen verkeerseducatie meer krijgen en je dat dus zelf moet gaan betalen, als je meer moet betalen om naar het zwembad te gaan, om een boek te huren of om je auto te parkeren, dan ben je aan het eind van het jaar als samenleving netto evenveel kwijt. Wat is dan het grote verschil met of je een deel van je zwemkaartje, parkeerkaartje of bibliotheekboek via de OZB betaald in plaats van bij de kassa of automaat? Het verschil is dat er vermogensdifferentiatie is op basis van het vastgoed, rijke mensen betalen nu eenmaal meer OZB dan armere mensen. De parkeerautomaat kijkt niet naar hoeveel je te besteden hebt. Lagere OZB-tarieven ten laste van hogere prijzen voor voorzieningen zijn dus bij voorbaat asociaal.

De Vlaardingse woningmarkt
Ten tweede is er het ontkennen van de crisis op de woningmarkt. De hele woningmarkt ligt stil, er is geen vraag meer naar dure koopwoningen, en de vraag naar sociale huurwoningen is er des te meer. Toch doet het college als of er niets aan de hand is en voert haar woonvisie dat dateert van vóór de crisis onverdroten door. Het is wijsheid om jezelf niet in de maling te nemen en samen met de corporaties te beraden of het huidige ambitieniveau van Actieplan Wonen met de huidige woningmarkt wel zo verstandig is. Pas het aan, of zet het in de koelkast, maar ga niet stoïcijns door alsof er niets gebeurt is. Kijk om je heen, naar andere gemeenten en naar andere corporaties. Vlaardingen is echt een beetje vreemd bezig wat dat betreft. Met het voorlopig in de koelkast plaatsen van het actieplan wonen kunnen we voorlopig ook het nodige geld vrijmaken om de welvaart te behouden. Als we over een aantal jaar budgettair weer op het oude niveau zitten kunnen we de super ambitieuze plannen altijd weer uit de kast trekken.

Een sociaal alternatief
Ik geloof erin dat het ook mogelijk is om deze enorme bezuinigingsopgave in te vullen met een sociaal alternatief. Vlaardingen kan deze tegenvaller aan zonder af te hoeven breken wat we sinds de oorlog hebben opgebouwd.

Het geld komt niet met bakken uit de hemel, maar ik geloof er in dat het met wat meer solidariteit en heroverwegingen prima mogelijk is om te zorgen dat onze kinderen, onze jeugd, gewoon op school zwemles krijgen, verkeersles krijgen, dat ze een fatsoenlijke speeltuin hebben in de buurt en voor een betaalbare prijs naar het zwembad kunnen. Ik geloof erin dat het geld oplevert als we juist blijven investeren in de aanpak van illegale hennepteelt en als we investeren in een mooi Vlaardings museum dat mensen van binnen en buiten Vlaardingen kan laten zien wat voor een prachtige geschiedenis onze stad heeft.