Provinciale Staten 2011: SP weer in de lift

3 maart 2011

Provinciale Staten 2011: SP weer in de lift

De SP in Vlaardingen zit weer terug in de lift. Die conclusie trekt SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra uit de verkiezingsuitslag van 2 maart voor de Provinciale Staten: ‘Wij zijn niet meer de grootste partij als bij de vorige verkiezingen in 2007, dat hadden we ook niet verwacht. Als we echter kijken naar het verlies met de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010, en de stijging met de Tweede Kamerverkiezingen in juni 2010 zien we dat we weer op de weg naar boven zijn.’

Hoekstra kijkt vooral uit naar de gevolgen voor de lokale politiek: ‘Als we de uitslagen van de verkiezingen van het afgelopen jaar op een rijtje zetten dan zien we dat we ieder halfjaar er zo’n 2% bij pakken. Als die trend doorzet zijn we met de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer de grootste.’ Hoekstra weet dat die stijging niet zomaar vanzelfsprekend is, de SP is dan ook niet van plan om achterover te gaan zitten: ‘Wij profiteren nu mee van het landelijke Emile-effect, en wij hebben er vertrouwen in dat Roemer de partij naar nog meer winst gaat leiden. Maar het is ook gewoon een kwestie van hard werken. Ook de komende periode zal de SP actief zijn in de buurten, en met sociale voorstellen komen om de rechtse plannen van het Vlaardingse college te bestrijden.’

Verkiezingsuitslagen Vlaardingen Verkiezingsuitslagen Vlaardingen