SP-wethouder onthult grootste prehistorische kano

4 juli 2012

SP-wethouder onthult grootste prehistorische kano

Op zaterdag 29 september 2012 vindt er een bijzondere gebeurtenis plaats in het Archeologiehuis Zuid-Holland. Dan onthullen gedeputeerde van Zuid-Holland Han Weber en wethouder Arnout Hoekstra van Vlaardingen een zeldzame prehistorische boomstamkano. Met een lengte van bijna 11 meter is dit het grootste prehistorische vaartuig van Nederland. Het vorig jaar geopende bezoekerscentrum bij Archeon in Alphen aan den Rijn stelt de kano tentoon in de nok van het gebouw.

Voorbereidingen
Momenteel ligt de kano nog in depot bij Archeoplan. Hier wordt een kunststof mal gemaakt die het geheel moet ondersteunen bij transport en expositie. Sinds Vlaardingse archeologen de kano in 2005 in op het terrein De Vergulde Hand opgroeven, heeft het hout diverse behandelingen ondergaan om te voorkomen dat het verloren zou gaan. Uit onderzoek naar de jaarringen is inmiddels gebleken dat het vaartuig bijna drieduizend jaar geleden is gemaakt, rond 683 voor Christus. Sporen op het eikenhout tonen aan dat de prehistorische mens de boot heeft uitgehakt met behulp van dissels en beitels.

Platform gemeentelijke archeologie
De onthulling van de Vlaardingse kano gaat gepaard met de lancering van een nieuw tentoonstellingsplatform voor gemeenten in Zuid-Holland. Het Archeologiehuis biedt gemeenten hiermee de mogelijkheid om archeologisch onderzoek via een tijdelijke tentoonstelling voor publiek te ontsluiten. De gemeente Vlaardingen bijt het spits af. Een kleine tentoonstelling informeert de bezoeker over bodemschatten uit de IJzertijd, die in de directe nabijheid van de kano zijn ontdekt.

Vanaf 29 september kunnen bezoekers de kano en het nieuwe tentoonstellingsplatform bezichtigen in het Archeologiehuis Zuid-Holland.