SP bijdrage voorjaarsnota 2013

3 juli 2013

SP bijdrage voorjaarsnota 2013

Ingrid
Op 3 en 4 juli bespreekt de gemeenteraad de voorjaarsnota 2013, op dit moment kunnen alle fracties hun mening geven over het te voeren beleid.
De SP heeft bij monde van de kersverse fractievoorzitter Ingrid Wijker het volgende ingebracht.

Voorzitter,
Nederland is voor velen onder ons geen leuk land meer om in te wonen. Een niets ontziend beleid is ook onder Rutte 2 van toepassing. Hierdoor is de bestaanszekerheid van veel mensen in het geding gekomen, ook in Vlaardingen merken wij de toegenomen onrust.

Dit college schrijft in haar voorwoord dat we wellicht niet in een crisis zitten maar dat dit de nieuwe realiteit is. Een realiteit die zegt dat wij onze uitgavenpatroon meer in lijn moeten brengen met onze inkomsten.
Dit klinkt heel goed, ware het niet dat er steeds meer mensen komen die meer uitgaven dan inkomsten hebben.

Dit kabinet zorgt voor alles overstijgende lastenverzwaringen, met als gevolg toenemende armoede en daardoor een grote toename van schuldhulpverlening, met weer als gevolg huisuitzettingen die aan de orde van de dag zijn.

Het aantal werklozen telde in juni circa 650.000 mensen en elke maand komen er meer bij. Wij durven dus nu te stellen dat achter zeer veel voordeuren de angst regeert in plaats van dit kabinet.

Nieuwe grote bezuinigingen komen op ons af. Het sociaal akkoord waar in de voorjaarsnota naar wordt verwezen zal zoals het er nu naar uitziet ook een wassen neus blijken te zijn. Ook voor de lokale politiek en dus voor het college brengt dit veel onzekerheid met zich mee.

Wie het debat op 26 juni jl. heeft kunnen volgen kan op z’n klompen aanvoelen dat er lokaal nog het een en ander op ons afkomt.
Dit kabinet voerde een debat over de te bezuinigen 6 miljard. Helaas wist men alleen maar te vertellen waar men niet op zou bezuinigen, de gemeenten werden in dit specifieke rijtje niet genoemd. De SP fractie vreest dus ook dat er nog zeer moeilijke keuzes gemaakt dienen te worden.

VZ
De SP fractie ziet deze voorjaarsnota van het college dan ook als een nota die niet als volledig kan worden beschouwd. Want hoe slim de mannen aan mijn linkerzijde ook kunnen zijn, een glazen bol hebben ook zij niet. Dit is dan ook de reden dat wij de huidige voorjaarsnota meer als een tussenstand zien en niet als een volledige nota.
Dan nu toch wat opmerkingen over deze nota;
Minimabeleid, sociaal domein;
Veel valt hier niet door de SP fractie over te zeggen en dat mag voor het college als een goed teken worden gezien.
Het beleid werk boven uitkering is een beleid waar wij ons in kunnen vinden. Wij blijven echter wel van mening dat werken beter beloond dient te worden dan nu vaak het geval is. De dekking die is gevonden voor wat betreft het ongedaan maken van de korting op de afvalstoffenheffing is een compliment richting het college waard, hiermee worden de zwakkeren nog enigszins ontzien.

Voor wat betreft de spoortunnel lijkt het reserveren van 0.9 miljoen ons wat voorbarig gezien het feit dat hier nog geen besluit over genomen is. De SP fractie is dan ook van mening dat het college zich zeer terughoudend dient op te stellen in investeringen zoals deze, en om onze stelling te ondersteunen zullen wij de motie van het CDA mede ondertekenen.

U schrijft dat het semi- statische archief moet worden aangepakt voor een bedrag van in totaal 650.000 euro.
U schrijft ook over formatievermindering van 10,5 FTE met frictiekosten van 3 miljoen in 2014.
Wellicht is het een idee om minder FTE reductie toe te passen en deze mensen aan het werk te zetten in dit archief. Hierdoor worden er geen mensen ontslagen en het archief wordt op orde gebracht. Het drie vliegen in één klap verhaal.

Actieplan wonen blijft in feite zoals het is, wij willen het college echter toch verzoeken zich zeer bescheiden op te gaan stellen als het gaat om promotiemateriaal. Een Maquette en TV scherm waarvan de kosten 70.000 euro bedroegen wordt in deze tijd vanuit de samenleving niet door iedereen begrepen.

De dienstverlening bij de afvalverwijdering wordt versoberd.
Op zich heeft onze fractie daar begrip voor, echter houden wij hier wel flink de vinger aan de pols. Het kan niet zo zijn dat de straten eruit gaan zien alsof er gestaakt wordt in deze branche.

Actieplan economie loopt goed, wij wensen de wethouder dan ook succes bij de verdere uitvoering hiervan.

Sport
Sport is één van de pijlers van een sociale samenleving, sport verbroedert en brengt mensen samen. De SP fractie heeft dan ook grote moeite met de bezuinigings voorstellen van dit college. Helaas moet er ook op de sport bezuinigd worden maar dit kan wellicht ook anders. Door de verhoging van de huur over de vierkante meters kantine oppervlakte zullen vooral de kleine verenigingen in de problemen komen.
Dit simpelweg omdat zij met minder leden de huurverhoging moeten opvangen. Wij vragen ons dan ook af, is er overleg gevoerd met de verenigingen en heeft u de mogelijkheid geboden om- net als bij het sociale middenveld - de sportverenigingen zelf te laten zoeken naar de bezuinigingen?

WMO
Dit college is van plan om geld vanuit de wmo reserve over te hevelen naar de algemene reserve. Volgens een persbericht vanuit de CDA fractie blijkt dit vreselijke gevolgen te kunnen hebben voor de gebruikers van de WMO in Vlaardingen. Het college zegt echter in haar voorjaarsnota iets anders. Daarin wordt beweerd dat het WMO beleid geen gevolgen zal hebben voor Vlaardingers die hulp aanvragen op basis van de WMO. Kan de wethouder voor ons, de mensen thuis en op de tribune aangeven wat de gevolgen zullen zijn voor de mensen die afhankelijk zijn van de WMO?

Een bezuiniging op onze educatief medewerker stadsarchief is als het aan de SP fractie ligt niet aan de orde. Basisschool leerlingen hebben het recht veel te leren over het historisch erfgoed van de gemeente. Dit archief dient dan ook naar behoren bijgehouden te worden en toegankelijk te blijven voor onze basisschool leerlingen. De kinderen dit ontnemen is geen financiële bezuiniging maar een goedkope bezuiniging op kennis.(lees halve FTE) Wij verzoeken het college dan ook dringend deze bezuiniging uit de voorjaarsnota te schrappen.

Een bezuiniging op het avondonderwijs voor oud leerlingen van de Ericaschool is ook een punt waar de SP fractie niet verheugd op kan reageren. Veel oud leerlingen kunnen zich door middel van de avondschool voorbereiden op een zelfstandig bestaan en hebben veel profijt van dit aanvullende onderwijs. Kan de wethouder ons zijn visie over de voor ons onwenselijke bezuiniging geven?

Onze laatste en informatieve vraag aan het college is kort;

Nog niet zo lang geleden is er gesproken over het realiseren van een turnhal, kunt u ons aangeven wat de stand van zaken is omtrent deze hal?

Voorzitter,

Voor zover onze bijdrage aan de voorjaarsnota.
Wij zullen echter bij de stemming deze nota niet vaststellen maar ter kennisgeving aannemen, zoals het amendement verwoord.

Dank u.

Ingrid Wijker.