Overlast chauffeurs Groot Vettenoorspd

19 augustus 2013

Overlast chauffeurs Groot Vettenoorspd

Naar aanleiding van een bezoek wat wethouder Hoekstra op 9 aug. jl heeft gemaakt in Groot Vettenoord heeft de SP fractie vragen van informatieve aard gesteld aan het college van B&W.
Wethouder Hoekstra is daar op bezoek geweest nav klachten die ondernemers en bewoners hebben geuit. De klachten bestonden uit overlast van de ca 36 vrachtwagens die voorheen aan de KW haven stonden geparkeerd en de meest ernstige klacht ging over chauffeurs die de berm gebruiken als toilet, wat zeer schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid.

Onze vragen gaan dan ook over het bezoek van dhr. Hoekstra aldaar en de eventuele afspraken/oplossingen.

Geachte wethouder Hoekstra en overige collegeleden,

De SP fractie realiseert zich dat het reces nog niet voorbij is, echter de ontwikkelingen in Vlaardingen gaan ondanks deze periode gewoon door.
Dat het college op halve kracht werkt mag dan ook niets uitmaken voor wat betreft het besturen van de stad.
Dit geldt overigens ook voor de raadsfracties, vandaar dit schrijven omtrent de stand van zaken als het gaat om het industriegebied Groot Vettenoord en de aldaar gevestigde vrachtwagens en chauffeurs.

Wij hebben begrepen dat wethouder Hoekstra op 9 augustus jl. een bezoek heeft gebracht op deze locatie. Wij gaan er vanuit dat dit mede naar aanleiding is van de brief die door de bewoners en ondernemers van Groot Vettenoord is geschreven aan het college. In deze brief maakt deze groep zich terecht zorgen over de volksgezondheid. Het ontbreken van sanitaire voorzieningen waardoor de chauffeurs zich genoodzaakt voelen om in de berm hun ontlasting kwijt te raken, en over de overlast die ca 36 vrachtwagens en chauffeurs met zich meebrengen in deze wijk.

De SP fractie heeft naar aanleiding van het bezoek wat dhr. Hoekstra daar heeft gebracht dan ook wat informatieve vragen;

Heeft u wethouder Hoekstra concrete afspraken kunnen maken met de chauffeurs omtrent de sanitaire behoeftes?
Bent u net als ons van mening dat het waterbed effect ontstaan is nadat het college deze chauffeurs –overigens terecht- weg heeft gestuurd van de KW haven, maar dat dit nu voorkomen dient te worden?
Zijn er inmiddels door u of andere collegeleden naar alternatieve locaties gezocht die een permanent karakter hebben, dit om het waterbed effect in de toekomst tegen te gaan? Zoja, aan welke locaties denkt u?
Is dit laatste niet het geval, wat gaat u ondernemen om de chauffeurs in ieder geval op korte termijn hun behoeftes te kunnen laten doen in mobiele toiletvoorzieningen? Bent u of andere collegeleden ook in gesprek gegaan met de bewoners en ondernemers in Groot Vettenoord om de zorgen en overlast te bespreken?

Voor zover onze informatieve vragen,

Met vriendelijke groet,

Ingrid Wijker,