D66 wil Rietputten en Volksbos opofferen!

26 september 2013

D66 wil Rietputten en Volksbos opofferen!

Bbt
Er is behoorlijk massaal verzet is vanuit de bevolking tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel, tienduizenden petities, een geweldige fakkeloptocht als protest, en dit voorjaar de aanplant van een tweede Volksbos door bewoners op het geplande tracé. (zie; www.volksbos.nl).
Het gaat om een tunnel met een zesbaanssnelweg, door de Rietputten (wat nu een bijzonder natuurgebied is) en het mooie landschap van de Zuidbuurt, en door de Krabbeplas.
Dus dwars door het laatste stukje recreatief groen en een bijzonder open boerenlandschap tussen Maassluis en Vlaardingen.
Op 27 september diende D66 in de raad een motie in, waarin een onderzoek word gevraagd naar de mogelijkheid om ‘oortjes’ vanaf deze zesbaanssnelweg op de Maassluisedijk aan te laten sluiten.
Dat D66 voor deze tunnel is en voor ‘oortjes’ wisten we al.
Bijzonder is het dat D66 hierop door gaat terwijl iedereen weet dat er slechts één lichtpuntje is, namelijk dat de minister heeft toegezegd het Volksbos te zullen sparen.
En ander vele lichtpuntjes natuurlijk, zoals het feit dat er stevig bezuinigd moet gaan worden op kosten infrastructuur (die tunnel kost de samenleving 1.3 miljard!) en het feit dat de files alleen maar afnemen en de verbreding van de A15 en de aanleg van een nieuwe Botlekbrug dat feit alleen maar zal versterken in onze regio.

En juist deze ‘lichtpuntjes’ wil D66 kennelijk teniet doen. Immers die ‘oortjes’ zullen zeker de Rietputten vernietigen en haast zeker ook door het Volksbos moeten gaan lopen.
Wat erger is, er bleek en meerderheid in de raad voor dit onzalige plan voor een ‘onderzoek’ bestaande uit het CDA(notabene net als D66 ook een coalitiepartner) en de oppositie partijen, Trots, Leefbaar Vlaardingen/VV2000, stadsbelangen, VVD, en de toen nog aanwezige lijst Kaufmann.
Immers een onderzoek wil je alleen als je die ‘oortjes’ ook wil.
De PvdA was gelukkig tegen deze motie, en stelde dat de Vlaardingse PvdA fractie mordicus tegen die tunnel is. Beetje merkwaardig omdat de PvdA niet heeft deelgenomen aan de acties tegen de tunnelplannen, zoals de aanplant van een Tweede Volkbos, omdat er nu eenmaal een besluit was genomen in ‘Den Haag’. Een besluit waarmee de PvdA landelijk volledig draaide van fel tegenstander tot voorstander.
Dat is jammer maar het is toch ook wel beetje fijn dat de PvdA ten minste lokaal blijft roepen voor het behoud van ons laatste stukje recreatief groen te zijn. Al zetten ze zich daarvoor nu niet bepaald echt in.