Bezuinigingen doen pijn

19 juni 2014

Bezuinigingen doen pijn

De Sp heeft in het coalitie akkoord haar handtekening gezet onder een bezuinigingsopdracht van 12 miljoen.

En dat we moeten bezuinigen is helaas een feit. De oorzaak van de bezuinigen en de financiele situatie in Vlaardingen stamt nog uit de tijden van grote investeringen en (wilde) plannen als aktieplan wonen met het aankopen van gronden waar we nu zwaar verlies op maken.  De SP is hier altijd tegen geweest heeft vele malen gewaarschuwd voor de gevolgen.
Een andere kwalijke oorzaak zijn de afspraken die gemaakt zijn in 2010 door de toenmalige coalitie met VV-2000 en de VVD.  Met name de afspraken die gemaakt zijn over de omzetting van de 32 naar 36 urige werkweek en het niet verwerken van deze informatie in de begroting leggen nu een groot beslag hierop.
De SP gaat echter door met  perspectief op de toekomst dat Vlaardingen vanaf 2018 een financieel gezonde stad is waarin verantwoorde investeringen weer mogelijk zijn.

In  deze bezuinigingsronde  heeft de SP als hoofdvoorwaarde gesteld dat er niet gekort gaat worden op het armoede en minimabeleid in Vlaardingen. Wij zijn dan ook blij dat dit expliciet vermeld is in het nu verschenen voorstel van het College.
En dat is dan ook verder wat het is.  De gepresenteerde plannen in de voorjaarsnota zijn tot op heden slechts voorstellen en het is aan de raad ( lees alle partijen) van Vlaardingen om daar iets van te vinden of er mee aan de slag te gaan.
Dat is dan ook wat de fractie van de SP gaat doen.  Toen we onze handtekening onder het akkoord zette wisten we dat deze bezuinigingsronde pijn ging doen op vele vlakken binnen de Vlaardingse Gemeenschap. En terecht dat de instellingen waarvan de subsidie stop gezet wordt in aktie komen.  Dit is ook wat de SP graag wil. Laat uw geluid horen, stimuleer ons en geef input hoe we deze voorgenomen maatregelen kunnen ombuigen.

Als u denkt , laat maar het is te laat dan wil ik er op wijzen dat deze voorstellen pas behandeld worden op 9 en 10 juli tijdens de raadsvergadering bij de behandeling van de voorjaarsnota.  Ook daar is een goede gelegenheid om uw stem te laten horen tijdens het inspreekuur voor burgers maar ook de aanwezigheid op de publieke tribune laat zien dat u zich betrokken voelt bij Vlaardingen en is ook een signaal voor de Vlaardingse Politiek dat het menens is.
De uiteindelijke beslissing valt uiteindelijk pas in november bij de behandeling van de begroting 2014-2018.

De fractie van de SP Vlaardingen neemt niet zonder slag of stoot genoegen met de voorgestelde maatregelen en we zullen ons blijven inzetten voor een zo sociaal verantwoord mogelijke bezuiningsronde.

Kasper Vink
fractievoorzitter

Reacties

De sp gaat toch niet voorstellen om de kulk te gaan sluiten nu de subsidie minder wordt,ik hoor veel mensen zeggen dat de kulk gaat sluiten omdat ze niet op eigen benen kunnen staan,het lijkt mij van de gekke als de sp de kulk wil sluiten,ik denk niet dat,dat de bedoeling is.,de burgers van vld. vrezen het ergste,je kan beter minder geven aan de stadsgehr.zl.,daar komt genoeg binnen,want hij is altijd uit verkocht.