Ouderen moeten schoffelen

9 juli 2014

Ouderen moeten schoffelen

Bij de SP komen regelmatig berichten binnen van mensen die verontrust zijn over het feit dat zij na (vaak) een arbeidsintensief leven aan het schoffelen worden gezet of ingezet worden voor het schoonmaken van gymzalen. Deze klachten komen vooral van vrouwen die 55 jaar of ouder zijn, dit alles gebeurt in het kader van werkritme/ervaring opdoen. Deze groep ervaart de huidige aanpak vaak als zeer vernederend en niet nodig. Nu heeft de SP niets tegen werkervaring opdoen en niets tegen werken op oudere leeftijd, ook niet voor vrouwen, maar uw beleid roept echter wel de nodige vragen bij ons op. Onze vragen aan u gaan echter over de ouderen in het algemeen, dus mannen en vrouwen.

Om deze reden heeft de SP fractie bij monde van Ingrid Wijker de volgende vragen gesteld.

Op basis van welke criteria wordt bepaald wie schoffel/schoonmaakwerk dient te verrichten?

Waarom wordt werkervaring of ritme opdoen als reden gegeven als de persoon een leven van arbeid achter zich heeft liggen?

Verdiend een ieder werkzaam bij de gemeente Vlaardingen voor bovenstaande werkzaamheden een salaris conform het minimumloon? Zo nee, waarom niet?

Hoe groot acht u de kans dat de oudere personen door het verrichten van schoffel/schoonmaakwerk een baan in het reguliere bedrijfsleven krijgen aangeboden?

Hoeveel personen van boven de 55 jaar zijn er in 2013 daadwerkelijk door het verrichten van bovenstaande werkzaamheden uitgestroomd naar een reguliere baan?

Zo nee, waarom niet?

Wat wordt er verstaan onder een spoor 1 en spoor 2 traject?