SP OPENT MELDPUNT ‘HUUR TE DUUR

5 november 2014

SP OPENT MELDPUNT ‘HUUR TE DUUR

In twee jaar tijd zijn de huurprijzen met ruim 9 procent gemiddeld gestegen. ‘Dit is een rechtstreeks gevolg van het kabinetsbeleid,’ stelt SP-Kamerlid Sadet Karabulut. ‘Ik hoor steeds vaker dat mensen hun huur niet meer kunnen betalen. Deze signalen worden door het kabinet weggewimpeld. Ik wil samen met huurders van wie de huur te duur is, knokken voor betaalbaar wonen. Daarom openen we vandaag het meldpunt 'Huur te Duur'. Via dit meldpunt kunnen huurders hun ervaringen delen. Met de antwoorden kunnen we de minister de dramatische gevolgen van zijn beleid laten zien. Daarom roep ik alle huurders op om met hun verhalen te komen.’

Karabulut stelt bij het debat over de begroting Wonen voor om de huren te verlagen en betaalbare woningen te bouwen. In 25 jaar tijd zijn de huren met 62 procent gestegen. Als het zo doorgaat, zal een miljoen mensen te weinig geld overhouden om van te kunnen leven. Op 1 juli zullen huurders weer geconfronteerd worden met een huurverhoging. Het kabinet blijft namelijk vasthouden aan de extra belasting die verhuurders moeten betalen en de inkomensafhankelijke huurverhoging. Deze maatregelen zijn afgesproken in het Woonakkoord waar ook D66, ChristenUnie en SGP zich aan hebben verbonden.

De SP wil de extra belasting voor verhuurders, de verhuurderheffing, in drie jaar tijd afschaffen. ‘Deze extra belasting wordt doorberekend in de huurprijs en gaat ten koste van de huurder,’ zegt Karabulut. ‘Nu verdwijnt de verhuurderheffing op de grote hoop, maar we kunnen het geld beter ten goede laten komen aan huurders. Laten we het geld gebruiken om de huren niet te verhogen, om betaalbare woningen te bouwen en de neerwaartse spiraal voor huurders te doorbreken.’

Uw ervaringen kunt u vinden bij de volgende link. https://vragen.sp.nl/index.php/558329/lang-nl