SP stelt vragen over verkeersbesluit gehandicapten- parkeerplaatsen

10 december 2014

SP stelt vragen over verkeersbesluit gehandicapten- parkeerplaatsen

Het besluit van het college van burgemeester en wethouders om venstertijden in te stellen voor gehandicapten- parkeerplaatsen heeft tot verbazing geleid bij de fractie van de SP. In het nieuwe verkeersbesluit kunnen mensen met een gehandicaptenkaart tussen 6 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends geen recht meer maken op een gehandicaptenparkeerplaats. Dit omdat de parkeerdruk op sommige parkeergebieden te hoog zou zijn.

“Dit vind de SP niet kunnen. Stel je bent slecht ter been en  moet na werktijd een boodschap doen. Dan moet je wellicht een flink stuk naar de supermarkt lopen omdat er geen gehandicaptenparkeerplaats meer beschikbaar is. En dit alleen om 1 a 2 parkeerplaatsen extra beschikbaar te kunnen stellen omdat de parkeerdruk in sommige gebieden te hoog is” aldus Arjan Sterenberg, raadslid verkeer van de SP fractie.

De SP fractie is van menig dat dit een ongepaste maatregel is heeft daarom de volgende vragen aan het college gesteld;

Geacht college,

Met enige verbazing heeft de SP kennis genomen van het besluit van het college van b&w om parkeerplaatsen voor gehandicapten tussen 6 uur in de avond en 6 uur in de ochtend beschikbaar te stellen voor niet gehandicapte autobestuurders. Met als gevolg dat door dit verkeerbesluit mensen met een gehandicaptenkaart na 6 uur ’s avonds geen recht meer kunnen maken op de daarvoor aangestelde gehandicapten parkeerplaatsen.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft onze fractie de volgende vragen;

1. Er wordt gesproken over 26 algemene gehandicaptenparkeerplaatsen.
    Hoeveel gehandicaptenparkeerplaatsen zijn er totaal in Vlaardingen?
  2. Gaat dit verkeersbesluit, om niet gehandicapte autobestuurders toe te laten op bepaalde “venstertijden”, voor alle gehandicaptenparkeerplaatsen gelden?
  3. Mocht het niet om alle, maar om enkele gehandicaptenparkeerplaatsen gaan.
    Wat zijn dan de exacte criteria om bepaalde parkeerplaatsen ook beschikbaar te stellen voor mensen zonder gehandicapten parkeerkaart?
  4. Mocht het om alle gehandicapten parkeerplaatsen in Vlaardingen gaan, is het college dan niet net als de SP van menig dat dit tot problemen kan leiden voor mensen met een handicap. Bijvoorbeeld als deze na werktijd naar de supermarkt moeten voor een boodschap, een gehandicapte bestuurder wellicht een flinke weg moeten afleggen terwijl deze slecht ter been kan zijn.
  5. Is er onderzoek gedaan naar de gevolgen van het instellen van deze “venstertijden” om niet gehandicapte bestuurders ook gebruik te laten maken van gehandicaptenparkeerplaatsen?
  6. Is dit werkelijk een oplossing voor het verminderen van de parkeerdruk door het instellen van deze zogenaamde “venstertijden”?
  7. Is het college het met de SP eens dat dit een ongepaste maatregel is die de parkeerdruk in de betaald parkeerzones niet gaat oplossen.

Onze fractie hoopt op een spoedige beantwoording van onze vragen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Sterenberg Raadslid voor de SP

Ik heb met verbazing kennisgenomen van dit verkeersbesluit.
Zit zelf in een rolstoel en het valt al niet mee om overdag een gehandicaptenparkeerplaats te vinden die niet bezet is.
Door dit besluit is het voor mij niet meer mogelijk om naar de bios of uiteten te gaan. Het is te treurig voor woorden !